Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020

Δυο αποσπάσματα "χωμάτινης μοναξιάς"

Δυο μικρά αποσπάσματα από το "Η μοναξιά είναι από χώμα" της Μάρω Βαμβουνάκη, χωρίς κανένα σχόλιο από μένα τούτη την φορά. Οι επιλογές που ακολουθούν από το βιβλίο της συγγραφέα οδηγούν τον αναγνώστη εκεί που θέλουν...

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου με τις πάρα πολλές εκδόσεις:
"Πρόκειται για δεκαοχτώ ανεπίδοτες επιστολές ενός άντρα προς τη γυναίκα που χώρισε. Αυτοεξόριστος σ' ένα βορινό νησί και διασχίζοντας την τυραννική έρημο της απώλειας και της απόγνωσης κερδίζει την λυτρωτική γνώση που θα τον γαληνέψει, επιτέλους. "Η μοναξιά είναι από χώμα" τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος του 1988."

 

" Το δικό μου το πολύ πως να χωρέσει στο δικό σου το λίγο! Κι οι δυο μας δυσανασχετούσαμε δικαιολογημένα.
Όμως μέσα σ' αυτό το λίγο σου, σ' αυτό το περιορισμένο σου, είχα την κακοτυχία να διακρίνω σκιές περαστικές που με πυρπόλησαν. Σκιές του απέραντου. Αυτό που δεν έλεγχες, αυτό που δεν γνώριζες, προσπερνούσε από μια σου έκφραση, από μια σου χειρονομία τυχαία και με καθήλωνε.
Δεν περιγράφεται η ματιά, η κίνηση, ο ήχος.
Ό,τι κι αν σου πω δεν θα σου μεταδώσω αυτό που μ' έκανε να σε θέλω έτσι. Το απέραντο είναι άπιαστο, απερίγραπτο, ακαθόριστο. Χιλιάδες να λέω εναντίον σου αμέσως θα παραλύσουν μπροστά στη γρήγορη κίνηση του χεριού σου μόλις σηκωθεί για να φτάσει στα χείλη σου και να δαγκώσεις το μικρό σου νυχάκι σμίγοντας τα φρύδια σα να σκέφτεσαι κάτι δύσκολο.
Για μια τέτοια κίνηση, κάποιες ώρες, ένιωθα έτοιμος και τη ζωή μου να δώσω.
Για μια τέτοια κίνηση!
Σαν σινιάλο άλλων κόσμων ερχόταν προς εμένα κι ανέτρεπε όσα σου καταμαρτυρούσα. Από κατήγορο με μετέτρεπε σε ζητιάνο σου!
Για μια τέτοια κίνηση!
Δεν θα απορήσω ποτέ ξανά για το τι είναι εκείνο που αλυσοδένει ένα ζευγάρι. Δεν φαίνεται αυτό που αλυσοδένει. Εμείς οι απ' έξω δεν βλέπουμε τίποτα όμως ένας άντρας κανείς δεν ξέρει τι σινιάλα δέχεται από το βλέμμα μια γυναίκας, απ' την ανάσα της, από το γέλιο της, από την πιο ανεπαίσθητη χειρονομία της, από το άρωμά της.''


"Να υπάρχω μονάχα, να σ’ αγαπώ μονάχα και να μην έχω λόγο κανένα να το δηλώνω. Ούτε την παρουσία μου να μη χρειάζεται να δηλώνω πια. Σ’ αγαπώ τόσο που το ξεχνώ, όπως ξεχνάμε τα αυτονόητα και τα φυσικά. Σ’ αγαπώ τόσο που δεν σε κρίνω και εντελώς σε αποδέχομαι. Γλίτωσα από το μαρτύριο να προσπαθώ συνεχώς να σε διορθώνω. Σ’ αγαπώ τόσο που δεν σε θέλω. Γιατί δεν θες παρά ότι σου λείπει κι εσύ πια δεν μου λείπεις αφού στης αγάπης τον τόπο δεν χωρά η απόσταση. Σ’ αγαπώ κι αγαπώντας σε, σε περιέχω, σε έχω αφού είμαι, είμαι από σένα και μαζί σου κι όπου κι είμαι έρχεσαι.''






12 σχόλια:

  1. Με αυτό το θέμα που έχεις σήμερα με ταξίδεψες σε μια περίοδο της ζωής μου που βιώσα κάπως έτσι έναν χωρισμό μου απο μια σχέση που όπως κατάλαβα μετά απο χρόνια την είχα μόνος μου.
    Δηλαδή,ότι αισθανόμουν στο μέγιστο βαθμό το αισθανόμουν μόνο εγώ.
    Εκείνη ελάχιστα.Ήθελε άλλα πράγματα.Δυστυχώς υλικά πράγματα.Όλα αυτά που της είχαν λείψει όλα τα χρόνια της ζωής της.Απο τότε που ήταν παιδί.
    Οπότε με έναν άνθρωπο που υπολογίζει με τα χρήματα και όχι με την αγάπη καταλαβα ότι δεν μπορούσα να ζω.
    Πήγα σε ψυχολόγο για να μπορέσω να το ξεπεράσω και να προσπαθήσω να ξαναφτιάξω την ζωή μου.
    Μετά απο 7 χρόνια τα κατάφερα.Οι πληγές έχουν κλείσει.Έχουν αφήσει όμως σημάδια.

    Η Μάρω Βαμβουνάκη είναι απο τις αγαπημένες μου συγγραφείς γιατί γράφει πάντα για σχέσεις ανθρώπων.Κυρίως ότι εχει να κάνει με ερωτικές σχέσεις.
    Έχω κάποια βιβλία της παλαιότερα.Είναι νομίζω και ψυχολόγος.
    Οι μουσικές μου επιλογές σήμερα είναι λίγο παράξενες.Προσπάθησα να θυμηθώ τραγούδια που έχουν σχέση με '"Μοναξιά".
    https://www.youtube.com/watch?v=6f4m6Ku2jyk

    Ray Charles - Lonely Avenue

    Now my room has got two windows
    But the sunshine never comes through
    You know it's always dark and dreary
    Since I broke off, baby with you
    I live on a lonely avenue
    My little girl wouldn't say I do
    Well, I feel so sad and blue
    And it's all because of you
    I could cry, I could cry, I could (cry) oooh
    (I could die, I could die, I could die) I need help from somebody
    'Cause I live on a lonely avenue
    Oh, yes sir (lonely avenue)
    Now you know my covers they feel like lead
    And my pillow it feels like stone
    Well, I've tossed and turned so every night
    I'm not used to being alone
    I live on a lonely avenue
    My little girl wouldn't say I do
    Well, I feel so sad and blue
    You know it's all because of you
    I could cry, I could cry, I could (cry) oooh
    (I could die, I could die, I…
    Και ένα αγαπημένο μου για τον χειμώνα!!!
    https://www.youtube.com/watch?v=93AymOJkKcw
    Και σε ποιο rock εκτέλεση μετά απο πολλά χρόνια σε live.
    https://www.youtube.com/watch?v=YlSPcFdkZv8

    Εύχομαι καλές γιορτές,καλά Χριστούγεννα με υγεία και πραγματική χαρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα.
      Ελπίζω να είσαι καλά, γιατί είχες καιρό να περάσεις.
      Ευχαριστώ για την εξομολόγησή σου εδώ. Με τιμά που μοιράζεσαι κάτι ιδιαίτερα λεπτό. Αυτές οι καταστάσεις αφήνουν βαθιά σημάδια όσα χρόνια κι αν περάσουν, ακόμα κι όταν αποδεχόμαστε την αλήθεια και αποφασίζουμε να προχωρήσουμε. Να είσαι περήφανος για τον εαυτό σου, που μπόρεσε και στάθηκε πιστός σ' αυτό που έλεγε η ψυχή του και αποχώρησε από κάτι που θα τον έκανε δυστυχισμένο για μια ζωή.
      Αλίμονο σε όλους αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι εγκλωβισμένοι στις ελλείψεις τους χάνουν την ουσία της ζωής. Θα είναι για λύπηση ειδικά όταν τους χτυπήσουν τα βέλη του έρωτα πολύ βαθιά, καθώς θα έρθουν σε τραγική σύγκρουση με αυτό που έμαθαν να αναζητούν και νόμιζαν σπουδαίο. Αν και οι περισσότεροι από αυτούς δε θα αισθανθούν ποτέ κάτι τόσο βαθύ, με αποτέλεσμα να χάσουν την ευκαιρία να δουν την ομορφιά της ζωής. Αυτοί έχασαν και ποτέ αυτός που αισθάνθηκε κι ας πόνεσε πολύ! Τυχερός που γνώρισε το μεγαλείο.

      Το πρώτο τραγούδι έχεις πολύ όμορφους στίχους! Το δεύτερο μου το είχες στείλει την πρώτη φορά που με επισκέφτηκες και το αγαπώ πολύ. Με συγκινεί πάντα.

      Θα σε πάω σε πιο ροκ μονοπάτια και γνωστά, σχετικά με το θέμα:
      https://www.youtube.com/watch?v=jKSyZBHfff4&feature=emb_logo
      Αντεύχομαι για τις γιορτές, αν και ίσως τα ξαναπούμε μέχρι τότε.

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα.
      Έχω καταλάβει ότι σου αρέσουν οι Scorpions.Πολλές φορές επιλέγεις τραγούδια τους.
      Εγώ άν και σκορπιός στο ζώδιο,τους έχω βαρεθεί.
      Μπορεί επειδή τα έχουμε εκατομμύρια φορές τα τραγούδια τους.
      Σου στέλνω ένα τραγούδι που άκουσα πρόσφατα στον Μελωδία.
      https://www.youtube.com/watch?v=GDX3tHSeyBc
      Σίγουρα θα το έχεις ακουσει.
      Καλό απόγευμα.

      Διαγραφή
    3. Καλησπέρα και από μένα.
      Ναι, μου αρέσουν οι Scorpions, περισσότερο θα έλεγα είναι κόλλημα από τα εφηβικά μου χρόνια. Ακούω διαφορετικά είδη μουσικής εδώ και πάρα πολλά χρόνια, που δεν έχουν κάποια άλλη σημασία. Στο σχόλιο παραπάνω απλά ήταν το πρώτο τραγούδι που μου ήρθε στο μυαλό σχετικό με το θέμα. Φυσικά υπάρχουν πολλά και πολύ πιο αξιόλογα. Όμως όταν άκουσα αυτό που έστειλες, αισθάνθηκα τόσο φτωχό αυτό των Σκορπιών... Έχουμε υπέροχη μουσική καθώς και ερμηνευτές. Οι στίχοι του είναι θαυμάσιοι!
      Σ' ευχαριστώ και με άγγιξε πολύ. Αντιθέτως, με αυτό που νόμιζες, δεν το είχα ακούσει...
      Κινούμενη σε παρόμοιο πλαίσιο, λοιπόν, επέλεξα ένα πιο κλασικό ελληνικό με αλλιώτικη ερμηνεία από τη γνωστή:
      https://www.youtube.com/watch?v=EMglTF5QE98

      Διαγραφή
    4. Καλησπέρα.
      Πολύ ωραία η επιλογή σου!!!

      Διαγραφή
  2. Ανυπέρβλητη η γραφή της! Είναι τόσο συγκλονιστική αυτή η βουτιά που κάνει στα εσώψυχα του ήρωα και ο σπαραχτικός τρόπος που εκφράζεται "Σ’ αγαπώ κι αγαπώντας σε, σε περιέχω"...
    Η ανατομία της μοναξιάς, αυτό το βιβλίο. Εξαίρετη η επιλογή σου Γλαύκη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, Μαρία μου, η γραφή της σε κερδίζει και χάνεσαι μέσα στη μαγική της ψηλάφηση, όπως παράλληλα σε βάζει στη διαδικασία να μπεις μέσα σου με παρόμοιο τρόπο.
      Αυτή η φράση είναι το απόλυτο της αγάπης πραγματικά.
      Σ' ευχαριστώ, κορίτσι μου!

      Υ.Γ.
      Δε συζητώ επίσης τι στιγμές ζούμε σ' αυτές τις ώρες μοναξιάς που μας έχουν επιβληθεί. Στην δε Παιδεία ζούμε την παρωδία στο μεγαλείο της!

      Διαγραφή
  3. Απόσπασμα από ένα λογοτεχνικό διαμάντι. Και μάλιστα με μεγάλες περγαμηνές.
    Αχ βρε Γλαύκη μου γιατί άραγε οι άνθρωποι να χωρίζουν όταν αγαπιούνται; Ένα βασανιστικό ερώτημα πλανιέται πάντα πάνω από αυτήν τη διαπίστωση. Γιατί; Δεν είναι κρίμα για όσα εκείνα εξακολουθούν να τους κρατούν ενωμένους; Τι έφταιξε λοιπόν;
    Ερωτήματα που δύσκολα θα βρει κανείς τις απαντήσεις.
    Μου άρεσε σήμερα και αυτή σου η ανάρτηση, με συγκίνησε.
    Καλησπέρα καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου, θα πρέπει να είναι αμοιβαίο για να σταθεί μα και ισχυρό, ώστε να μην είναι εύκολο να παραμείνουν ακλόνητα τα εμπόδια, που πιθανόν να είναι η αιτία της χωριστής ζωής. Αν δεν υπάρχουν αντικειμενικά εμπόδια, τότε δεν θα πρέπει να βγει στο φως καμιά δεύτερη σκέψη όταν τα συναισθήματα είναι αληθινά και από τις δύο πλευρές. Η αγάπη δεν έχει εκπτώσεις ούτε... click away!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
    2. Πολύ σωστά τα λες. Δεν έχει εκπτώσεις καλή μου. Στέλνω τα φιλιά μου και τα ευχαριστώ μου για τη μαγεία που μας χαρίζεις.

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.