Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2022

"Δεν ξέρω πού πατώ και πού πηγαίνω"

Ο τίτλος είναι στίχος από ένα συγκλονιστικό παλιό τραγούδι του Αλκίνοου Ιωαννίδη, το οποίο άκουσα εντελώς τυχαία τις τελευταίες μέρες. Οι στίχοι και η ερμηνεία μιλούν από μόνα τους, οπότε δε χρειάζεται να πω τίποτε περισσότερο.

Πατρίδα
Λοιπóν, αγρίεψε ο κóσμος σαν καζάνι που βράζει
σαν το αίμα που στάζει, σαν ιδρώτας θολóς
Πóτε πóτε γελάμε, πóτε κάνουμε χάζι
και στα γέλια μας μοιάζει να γλυκαίνει ο καιρóς

Μα óταν κοιτάζω τις νύχτες τις ειδήσεις να τρέχουν
ξέρω óτι δεν έχουν νέα για να μου πουν
Ήμουν εγώ στη φωτιά, ήμουν εγώ η φωτιά
είδα το τέλος με τα μάτια ανοικτά

Είδα τον πóλεμο φάτσα, τη φυλή και τη ράτσα
προδομένη απó μέσα, απ' τους πιο πατριώτες
Να χουν τη μάνα μου αιχμάλωτη με τ' óπλο στο στóμα
Τα παιδιά τους στολίζουν σήμερα τη Βουλή

Κάτω απó ένα τραπέζι, το θυμάμαι σαν τώρα
με μια κούπα σταφύλι στου βομβαρδισμού την ώρα
είδα αλεξίπτωτα χίλια στον ουρανó σαν λεκέδες
Μου μιλούσε ο πατέρας μου να μη φοβηθώ

Κοίταξε τι ωραία που πέφτουν!
Τι ωραία που πέφτουν...

Είδα γονείς ορφανούς, ο ένας παππούς απ' τη Σμύρνη
στη Δράμα πρóσφυγας πήγε να βρει βουλγάρικη σφαίρα
κι ο άλλος, Κύπριος φυγάς στο μαύρο τóτε Λονδίνο
στα είκοσι επτά του στα δύο τον κóψανε οι Ναζί

Είδα μισή Λευκωσία, βουλιαγμένη Σερβία
στο Βελιγράδι ένα φάντασμα σ' άδειο ξενοδοχείο
Αμερικάνικες βóμβες και εγώ να κοιμάμαι
αύριο θα τραγουδάμε στης πλατείας τη γιορτή

Είδα κομμάτια το κρέας μες στα μπάζα μιας πóλης
είδα τα χέρια, τα πóδια πεταμένα στη γη
είδα να τρέχουν στο δρóμο με τα παιδιά τους στον ώμο
κι εγώ τουρίστας με βίντεο και φωτογραφική

Εδώ στην άσχημη πóλη που απ' την ανάγκη κρατιέται
ένας λαóς ρημαγμένος μετάλλια ντóπας ζητάει
Ολυμπιάδες κι η χώρα ένα γραφείο τελετών
θα σου ζητήσω συγνώμη που σε μεγάλωσα εδώ

Τους είχα δει να γελάνε οι μπάτσοι κι απ' την Ομóνοια
να πετάν δακρυγóνα στο πυροσβεστικó
Στο παράθυρο εικóνισμα, άνθρωποι σαν λαμπάδες
και τα κανάλια αλλού να γυρνούν το φακó

Και είδα ξεριζωμένους να περνούν τη Γραμμή
για μια πóρνη φτηνή ή για καζίνο και πούρα
Έτσι κι αλλιώς μπερδεμένη η πίστη μας η καημένη
ο Σολωμóς με Armani και την καρδιά ανοιχτή.

Δε θέλω ο εαυτóς μου να 'ναι τóπος δικóς μου
ξέρω πως óλα αν μου μοιάζαν θα ταν αγέννητη η γη
Δε με τρομάζει το τέρας, ούτε κι ο άγγελóς μου
ούτε το τέλος του κóσμου, με τρομάζεις εσύ

Με τρομάζεις ακóμα, οπαδέ της ομάδας
του κóμματος σκύλε, της οργάνωσης μάγκα
διερμηνέα του Θεού, ρασοφóρε γκουρού
τσολιαδάκι φτιαγμένο, προσκοπάκι χαμένο

Προσεύχεσαι και σκοτώνεις, τραυλίζεις ύμνους οργής
έχεις πατρίδα το φóβο, γυρεύεις να βρεις γονείς
μισείς τον μέσα σου ξένο κι óχι, δεν καταλαβαίνω
δεν ξέρω πού πατώ και πού πηγαίνω



Μια και ήταν αρκετά έντονο το παραπάνω, ακολουθούν δύο δικά του κάπως πιο ήπια, όμως πολύ όμορφα...



Γιατί η τέχνη ξέρει πάντα να μετουσιώνει όλα τα δύσκολα.


14 σχόλια:

  1. Μεγάλος καλλιτέχνης και αγαπημένος ο Αλκίνοος, Γλαύκη μου.
    Τραγουδοποιός με μεγάλη δύναμη στο να θίγει ζητήματα, να ψαχουλεύει ιστορίες και διαδρομές. Από αυτούς που αξίζει να συνοδεύουν τις σκέψεις μας.
    Να πω όμορφη Κυριακή να έχεις αγαπητή μου φίλη. Σε ευχαριστούμε για τις σκέψεις και τις μουσικές που μας χάρισες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευτυχώς που υπάρχουν κι αυτοί οι καλλιτέχνες και όχι μόνο εκείνοι της σειράς και της "ευκολούρας"! Να αναδεύονται και λίγο τα νερά του βάλτου που έχουμε φτάσει να ζούμε...
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  2. Συγκλονιστικοί στίχοι, νομίζω απ' τις πιο δυνατές δουλειές του είναι αυτό το τραγούδι που μιλάει για τη σύγχρονη κατάντια μας. Κι αυτό το "δεν ξέρω πού πατώ και πού πηγαίνω", είναι τόσο χαρακτηριστικό της κατάστασης που βιώνουμε σήμερα...
    Καλή δύναμη Γλαύκη μου σ' όσα έρχονται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, δεν το επέλεξα τυχαία για ανάρτηση και μάλιστα ακόμη περισσότερο τώρα...
      Πάμε πιο δυναμικά για τη συνέχεια, με υπομονή γαϊδάρου και πείσμα, διότι δε σηκώνει οτιδήποτε άλλο στην φάση ετούτη.
      Υ.Γ.
      Έχω κι άλλα νέα (όπου δοκιμάζω κάτι για πρώτη φορά από μέσα), όμως σε κάποιο καφέ...

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα.
    Πολύ ωραία η επιλογή σου με τον Αλκ.Ιωαννίδη.
    Δεν το γνώριζα το τραγούδι το πρώτο.
    Ακούω σπάνια ελληνική μουσική.
    Στέλνω κάτι που νομίζω οτι αξίζει να το διαβάσετε όοι αγαπάτε την μουσική και ψάχνετε λίγο περισσότερο.

    https://www.athensvoice.gr/culture/music/740234-ta-kalytera-almpoym-toy-2021

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα μικρό διαμαντάκι το πρώτο και πολύ εύστοχο ειδικά για τον δικό μας τόπο.
      Αυτό που έστειλες περιλαμβάνει θαυμάσιες και πολύ ξεχωριστές επιλογές. Γίνονται πραγματικά πολύ ιδιαίτερες δουλειές στον χώρο της μουσικής αρκεί να ψάχνει κανείς να τις βρει. Δεν είναι πάντα εύκολο. Πολύ χαίρομαι που τις παρέθεσες εδώ, καθώς μου αρέσει πολύ να μαθαίνω!
      Έκπληξη για μένα ο Weller μέσα από τη συγκεκριμένη του προσπάθεια!
      Ένα μουσικό κομμάτι κι από μένα με αφορμή τις κυκλοφορίες του 2021 από την επανένωση των Madrugata:
      https://www.youtube.com/watch?v=oWAfEozmbJ8
      Αν και δεν θεωρώ ότι έχει κάτι ιδιαίτερο, ίσως μόνο τους στίχους θα ξεχώριζα. Θα μπορούσε η συνάντησή τους ξανά να δώσει κάτι πιο σπουδαίο.

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα.
      Να σου πω την αλήθεια δεν μου πολύ αρέσει το τραγούδι των Madrugada.
      Καί ενα κείμενο για τα 20 χρόνια του Kosmos.

      https://athinezos.com/20-xronia-kosmos-936/?fbclid=IwAR1pQo4dxEvZpPx5b_Tsi6HdeGlBroRgDIRabJf5TeDIteBNk68VLswD77A

      Διαγραφή
    3. Και κάτι που είχα ξεχάσει να στείλω.
      https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=zM1Y75jNaZ0&feature=share&fbclid=IwAR0Kmk20ax3hz-Suom8--VZEZEqAD3aZutw-Uk0glGu7TtO55NUuJkVP-TM

      Διαγραφή
    4. Έκλεισε 20 χρόνια ο σταθμός...μπράβο!
      Διαβάζοντας το άρθρο κράτησα : "Μα δεν μεσολαβεί τίποτα άλλο. Η φωνή είναι το μόνο όπλο που έχει στα χέρια ο παραγωγός. Από εκεί και πέρα είναι και η μουσική. Για το μουσικό ραδιόφωνο θα πρέπει να ακούς συνέχεια, να ακούς επαγγελματικά, να ακούς ραδιοφωνικά, πώς ένα κομμάτι μπορεί να παίξει στο ραδιόφωνο, σε ποια θέση θα παίξει". Πράγματι πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η φωνή, όμως απαιτείται πολλή δουλειά και πολλή αγάπη για το αντικείμενο. Όπως και η επαφή με τον ακροατή, να μπορείς να τον κερδίσεις με λίγα κι εύστοχα που θα του μεταφέρεις. Μου άρεσε που διατηρούν ιστορίες των ακροατών στην ιστοσελίδα τους. Σε πρώτη ευκαιρία θα την επισκεφτώ. Μου αρέσει όλο αυτό που συμβαίνει με τους σταθμούς που προσπαθούν για κάτι ιδιαίτερο. Ελπίζω ότι στην πορεία θα έχω τον χρόνο να ασχοληθώ περισσότερο, γιατί είναι κάτι που με ενδιαφέρει.
      Μέσα από αναφορά του ονόματός της στο άρθρο θυμήθηκα ένα πολύ αγαπημένο μου τραγούδι της και στο αφιερώνω, μια και το προηγούμενο δε σε ευχαρίστησε (ούτε κι εμένα όμως...):
      https://www.youtube.com/watch?v=5ZDsCJ4rGD4

      Μου έστειλες ένα από τα ομορφότερα τραγούδια των Judas Priest και η αλήθεια είναι ότι με συγκίνησε. Ευχαριστώ. Ένα κι από εμένα που είναι της Baez και δεν ήξερα ότι το είχαν αποδώσει κι εκείνοι:
      https://www.youtube.com/watch?v=CgDtk1Kbi5A

      Διαγραφή
    5. Καλημέρα.
      Ωραία διασκευή αυτή που επέλεξες.Όπως και των
      https://www.youtube.com/watch?v=u9Dg-g7t2l4
      Οταν ακούς Kosmos βάλε και από αυτό το player
      http://www.e-radio.gr/ERT-Kosmos-936-Athens-i113/live
      Μου φαίνεται ότι έχει καλύτερο ήχο.

      Διαγραφή
    6. Καλημέρα.
      Με κάτι παλιό και χαλαρό.
      https://www.youtube.com/watch?v=Bx51eegLTY8

      Υ.Γ.
      Η διασκευή που επέλεξες μου αρέσει πολύ και την είχα αναρτήσει παλαιότερα.

      Διαγραφή
    7. Κι ένα πιο hard, που έτυχε ν' ακούσω πριν λίγο:
      https://www.youtube.com/watch?v=FOOxM1yzwBw

      Διαγραφή
  4. Στοίχοι αλήθειας γροθιά στο στομάχι Γλαύκη μου ο Αλκίνοος στοχεύει σωστά στα κακώς κείμενα...τα λέει όλα!!
    Που πατούμε και που πηγαίνουμε όλοι μας; μακάρι να ξέραμε!!
    Καλο σου βράδυ και καλή δύναμη που λέει και το Κανελλάκι μας!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω, Ρούλα μου, ότι θα πρέπει να πάρουμε στα χέρια μας "πυξίδα" και "χάρτη", καθώς δε μας βλέπω καθόλου καλά και μόνο έτσι θα καταφέρουμε να βρούμε διαδρομή προς όφελος του τόπου και όλων μας!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.