Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2020

"Να υπάρχεις μόνο επειδή αγαπάς"


Τούτες οι μέρες είναι μια υπενθύμιση σε κάτι που ξεχνάμε όλο και πιο εύκολα πλέον, επειδή ο άνθρωπος έχει απομακρυνθεί από τη φύση του - από τα πιο όμορφα στοιχεία της. Υπενθύμιση, η οποία θα έπρεπε να γίνεται σε καθημερινή βάση όλο τον χρόνο και κάθε χρόνο, για το πιο ακριβό και δυσπρόσιτο συναίσθημα, την αγάπη.

Προσπερνώ με μεγάλη λύπη την παράσταση που δίνουν οι "ηθοποιοί" της πολιτικής σκηνής μας (από όπου κι αν προέρχονται) εξυπηρετώντας τα σκοτεινά συμφέροντα μιας χούφτας ανθρώπων, οι οποίοι παλεύουν με κάθε τρόπο να τα ικανοποιήσουν. Εμείς θεατές στο θέατρο του παραλόγου στεκόμαστε μόνο στο να κάνουμε κριτική στην ερμηνευτική δεινότητα των "ηθοποιών" και τσακωνόμαστε μάλιστα γι' αυτό. Φυσικά σ' αυτό θέλουν να σταθούμε κι όχι στο πάρτυ που εξελίσσεται πίσω στα παρασκήνια.

Γι' αυτό προτιμώ να ασχοληθώ για ακόμη μία φορά με το "αντίπαλο δέος" της παραπάνω κατάστασης, το κορυφαίο συναίσθημα, που όλοι αυτοί δεν τολμούν καν να σκεφτούν την ύπαρξή του.  
Επαναλαμβάνω τα λόγια του Έσσε, που έχω αναρτήσει παλαιότερα, καθώς ταιριάζουν σε ό,τι ειπώθηκε: "Όσο λιγότερο πιστεύω, γενικά, στην εποχή μας, όσο περισσότερο νομίζω ότι βλέπω την ανθρωπότητα να εκφυλίζεται και να μαραίνεται, τόσο λιγότερο σκέφτομαι την επανάσταση ως φάρμακο γι' αυτή την παρακμή και τόσο περισσότερο πιστεύω στη μαγεία της αγάπης".

Παραθέτω κι ένα φιλοσοφικό κείμενο που μου προσφέρθηκε πριν κάποιες μέρες εδώ και μου άρεσε:

                                             Ἀδελφιδός μου παρῆλθε·
                                     ψυχή μου ἐξῆλθεν ἐν λόγῳ αὐτοῦ. 


Γνωρίζουμε τὸν ἔρωτα μόνο στὴν ἀπόσταση τῆς ἀποτυχίας. Πρὶν τὴν ἀποτυχία δὲν ὑπάρχει γνώση· ἡ γνώση ἔρχεται πάντα μετὰ τὴ βρώση τοῦ καρποῦ. Σὲ κάθε ἔρωτα ξαναζεῖ ἡ ἐμπειρία τῆς γεύσης τοῦ παραδείσου καὶ τῆς ἀπώλειας τοῦ παραδείσου. Σπουδάζουμε τὸν ἔρωτα μόνον ἐξόριστοι ἀπὸ τὴν πληρότητα τῆς ζωῆς ποὺ αὐτὸς χαρίζει.

Στὴν ἐμπειρία τοῦ ἔρωτα εἴμαστε ὅλοι πρωτόπλαστοι. Ἡ πείρα τῶν ἄλλων δὲν μᾶς μαθαίνει τίποτα γιὰ τὸν ἔρωτα. Εἶναι γιὰ τὸν καθένα μας τὸ ἀρχέγονο καὶ μέγιστο μάθημα τῆς ζωῆς, ἡ ἀρχέγονη καὶ μέγιστη ἐξαπάτηση. Μέγιστο μάθημα, γιατὶ σπουδάζουμε στὸν ἔρωτα τὸν τρόπο τῆς ζωῆς. Καὶ μέγιστη ἐξαπάτηση, ἀφοῦ αὐτὸς ὁ τρόπος ἀποδείχνεται ἀνέφικτος γιὰ τὴν ἀνθρώπινη φύση μας.

Ἡ ἀνθρώπινη φύση μας (αὐτὸ τὸ ἀκαθόριστο κράμα τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ κορμιοῦ μας) «ξέρει», μὲ φοβερὴ ὀξυδέρκεια πέρα ἀπὸ νοήματα, πὼς ἡ πληρότητα τῆς ζωῆς κερδίζεται μόνο στὴν ἀμοιβαιότητα τῆς σχέσης. Στὴν ἀμοιβαία ὁλοκληρωτικὴ αὐτοπροσφορά. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἐπενδύει ἡ φύση μας στὸν ἔρωτα ὅλη τὴ ἀπύθμενη δίψα της γιὰ ζωή. Δίψα τοῦ κορμιοῦ καὶ τῆς ψυχῆς μας.

Διψᾶμε τὴ ζωή, καὶ τὸ ἐνδεχόμενο τῆς ζωῆς περνάει μόνο μέσα ἀπὸ τὴ σχέση μὲ τὸν Ἄλλον. Στὸ πρόσωπο τοῦ Ἄλλου ἀναζητᾶμε τὴ δυνατότητα τῆς ζωῆς – τὴν ἀμοιβαιότητα στὴ σχέση. Ὁ Ἄλλος γίνεται τὸ «σημαῖνον» τῆς ζωῆς, ἡ αἰσθητὴ ἀνταπόκριση στὴν πιὸ βαθειὰ καὶ κυρίαρχη τῆς φύσης μας ἐπιθυμία. Ἴσως αὐτὸ ποὺ ἐρωτευόμαστε νὰ μὴν εἶναι τὸ πρόσωπο τοῦ Ἄλλου, ἀλλὰ ἡ δίψα μας ἔνσαρκη στὸ πρόσωπό του. Ὁ Ἄλλος νὰ εἶναι πρόσχημα κι ἡ αὐτοπροσφορά μας αὐταπάτη. Ὅμως κι αὐτὸ θὰ διαφανεῖ μόνο στὴν ἀπόσταση τῆς ἀποτυχίας.

Μετὰ τὴν ἀποτυχία ξέρουμε ὅτι ὁ ἔρωτας εἶναι ὁ τρόπος τῆς ζωῆς, ἀλλὰ τρόπος ἀνέφικτος γιὰ τὴν ἀνθρώπινη φύση μας. Ἡ φύση μας διψάει ἀπεγνωσμένα τὴ σχέση, δίχως νὰ ξέρει νὰ ὑπάρχει μὲ τὸν τρόπο τῆς σχέσης. Δὲν ξέρει νὰ μοιράζεται, νὰ κοινωνεῖ, ξέρει μόνο νὰ ἰδιοποιεῖται τὴ ζωή, νὰ τὴν κατέχει καὶ νὰ τὴν νέμεται. Ἂν ἡ γεύση τῆς πληρότητας εἶναι κοινωνία τῆς ζωῆς μὲ τὸν Ἄλλον, ἡ ὁρμὴ τῆς φύσης μας ἀλλοτριώνει τὴν κοινωνία σὲ ἀπαίτηση ἰδιοκτησίας καὶ κατοχῆς τοῦ Ἄλλου. Ἡ ἀπώλεια τοῦ παραδείσου δὲν εἶναι ποτὲ ποινή, εἶναι μόνο αὐτοεξορία.

Τὸν τρόπο τῆς ζωῆς τὸν σπουδάζουμε πάντοτε σὰν χαμένο παράδεισο. Τὸν ψηλαφοῦμε στὴ στέρηση, στὸ ἐκμαγεῖο τῆς ἀπουσίας του. Ἔγγλυφο ἴχνος τοῦ τρόπου τῆς ζωῆς εἶναι ἡ πίκρα τῆς μοναξιᾶς στὴν ψυχή μας, ἡ ἀνέραστη μοναχικότητα. Γεύση θανάτου. Μὲ αὐτὴ τὴ γεύση μετρᾶς τὴ ζωή. Πρέπει νὰ σὲ ναυτολογήσει ὁ θάνατος γιὰ νὰ περιπλεύσεις τὴ ζωή, νὰ καταλάβεις ὅτι πρόκειται γιὰ τὴν πληρότητα τῆς σχέσης. Τότε ξεδιακρίνεις τὶς ἀκτὲς τοῦ νοήματος: Ζωὴ σημαίνει νὰ παραιτεῖσαι ἀπὸ τὴν ἀπαίτηση τῆς ζωῆς γιὰ χάρη τῆς ζωῆς τοῦ Ἄλλου. Νὰ ζεῖς, στὸ μέτρο ποὺ δίνεσαι γιὰ νὰ δεχθεῖς τὴν αὐτοπροσφορὰ τοῦ Ἄλλου. Ὄχι νὰ ὑπάρχεις, καὶ ἐπιπλέον νὰ ἀγαπᾶς. Ἀλλὰ νὰ ὑπάρχεις μόνο ἐπειδὴ ἀγαπᾶς, καὶ στὸ μέτρο ποὺ ἀγαπᾶς.

Διψᾶμε τὴ ζωὴ καὶ δὲν τὴν διψᾶμε μὲ σκέψεις ἢ νοήματα. Οὔτε καὶ μὲ τὴ θέλησή μας. Τὴν διψᾶμε μὲ τὸ κορμὶ καὶ τὴν ψυχή μας. Ἡ ὁρμὴ τῆς ζωῆς, σπαρμένη μέσα στὴ φύση μας, ἀρδεύει κάθε ἐλάχιστη πτυχὴ τῆς ὕπαρξής μας. Καὶ εἶναι ὁρμὴ ἀδυσώπητη γιὰ σχέση, γιὰ συν-ουσία: Νὰ γίνουμε ἕνα μὲ τὴν ἀντι-κείμενη οὐσία τοῦ κόσμου, ἕνα μὲ τὸ κάλλος τῆς γῆς, τὴν ἀπεραντοσύνη τῆς θάλασσας, τὴ νοστιμιὰ τῶν καρπῶν, τὴν εὐωδιὰ τῶν ἀνθῶν. Ἕνα κορμὶ μὲ τὸν Ἄλλον. Ὁ Ἄλλος εἶναι ἡ μόνη δυνατότητα νὰ ἔχει ἀμοιβαιότητα ἡ σχέση μας μὲ τὸν κόσμο. Εἶναι τὸ πρόσωπο τοῦ κόσμου, ὁ λόγος κάθε ἀντι-κείμενης οὐσίας. Λόγος ποὺ ἀπευθύνεται σὲ μένα καὶ μὲ καλεῖ στὴν καθολικὴ συν-ουσία. Μοῦ ὑπόσχεται τὸν κόσμο τῆς ζωῆς, τὸ ἔκπαγλο κόσμημα τῆς ὁλότητας. Στὴ μία σχέση. 
  
Χρήστος Γιανναράς, Σχόλιο στο Άσμα Ασμάτων (εκδ. Δόμος)








6 σχόλια:

  1. Ολα τα διεπει η αγαπη!
    Αν σκεφτεις οτι και η συλληψη (γεννηση) μας
    μια πραξη αγαπης ητανε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό θα ήταν ιδανικό να συνέβαινε, όμως δυστυχώς δεν είναι έτσι. Οι άνθρωποι πνίγονται μέσα στον εγωισμό τους και έχουν ξεχάσει τι σημαίνει αγαπώ. Το μίσος και τα άγρια ένστικτα έχουν βγει στην επιφάνεια και κάνουν κουμάντο στον κόσμο μας.
      Από το τι θα θέλαμε μέχρι τι υπάρχει γύρω μας η απόσταση είναι μεγάλη, δίχως αυτό να σημαίνει ότι εγκαταλείπουμε τη δική μας στάση. Ναι, υπάρχει και το παράδειγμα που μπορεί να δώσει ο καθένας μας με την προσωπική του στάση.

      Διαγραφή
  2. Γλαύκη μου, καλημέρα!
    Αγάπη μόνο, σε όλες της τις μορφές και σε κάθε δόση.
    Νομίζω πως μόνο αυτή μπορεί ανιδιοτελώς να προσφέρει κατανόηση, βοήθεια, συγχώρεση, ελπίδα, να αναζωπυρώσει τον έρωτα, να συμπαρασταθεί... θα μπορούσα να γράφω ως αύριο!
    Σε φιλώ, χαίρομαι που σε ανταμώνω ξανά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ με όλα όσα λες.
      Κι εγώ επίσης θα μπορούσα να γράφω ατέλειωτα και το έχω κάνει εδώ μέσα αρκετές φορές.
      Το σπουδαίο είναι να το δείχνουμε κάθε μέρα με πράξεις στη ζωή μας.
      Αν ο τροχός δε στρέφει από μόνος του, τον στρέφουμε εμείς κι όπου βγει. Τουλάχιστον έχουμε προσπαθήσει, διατηρώντας για εμάς, και όσους τους αγγίξει τούτο το γύρισμα, την πληρότητα.
      Φιλιά κι από μένα!
      Χάρηκα που σε είδα και πάλι εδώ!

      Διαγραφή
  3. Γλαύκη μου,
    ιδιαίτερα βαθυστόχαστη η σημερινή σου ανάρτηση.
    Τα μεγάλα και βιωματικά λόγια του Γιανναρά ακούγονται σαν βάλσαμο στην ψυχή μας και ξεκούραση στη σκέψη μας.
    Ο Έρωτας είναι ένα συναίσθημα ζωτικό για την ανθρώπινη ύπαρξη.
    Και δεν στάθηκε τυχαία μέσα στη βασική τριάδα της, κατά Ησίοδον, Θεογονείας. "Γη, Έρωτας και χάος"
    Να στείλω τη γλυκιά μου καλησπέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κρατώ από το σχόλιό σου το "Γη, Έρωτας και Χάος"!
      Τυχαίο; Δε νομίζω...
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.