Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025

Κέφια έχει σήμερα η αγορά... Έχει;

Ήρθα εδώ να μοιραστώ μια πολύ ευχάριστη εμπειρία που είχα τις προηγούμενες ημέρες μέσα από απλά καθημερινά πράγματα και ίσως να προβληματιστούμε λίγο. 

Ο περισσότερος κόσμος πλέον κάνει πολλά από τα ψώνια του με διαδικτυακές παραγγελίες και λίγες φορές θα προτιμήσει να πάει βόλτα στα μαγαζιά, όπως συνηθιζόταν πριν κάποια χρόνια. Ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του εγκλεισμού αυτό έγινε ο κύριος τρόπος αγορών (μην πω μοναδικός). Έπειτα έγινε συνήθεια (καλά εκπαιδευτήκαμε για πολλά...) και εύλογα θεωρήθηκε ευκολία σε μια εποχή που όλοι ζουν μια ασφυκτικά γεμάτη καθημερινότητα με τρελούς ρυθμούς. 

Προσωπικά, δε συνηθίζω να κάνω τις αγορές μου από το διαδίκτυο, αλλά το χρησιμοποιώ μόνο και σταθερά για πολύ συγκεκριμένα προϊόντα περίπου δυο φορές τον χρόνο, κι αυτό διότι τα βρίσκω σε πολύ καλύτερες τιμές. Γενικά δεν είναι η καλύτερη μου φάση τα ψώνια ούτε και στα μαγαζιά. Βαριέμαι το ψάξιμο, ακόμα και το χάζεμα στις βιτρίνες και δε συζητώ για το σούπερ μάρκετ (το χειρότερό μου)... όπου πηγαίνω με συγκεκριμένη λίστα, ελέγχω σβέλτα τιμές και ποιότητα, παίρνω και φεύγω. Κάπως έτσι κάνω όμως και σε όλα τα είδη πραγμάτων που χρειάζομαι (ρούχα, παπούτσια, καλλυντικά, αξεσουάρ, δώρα κλπ). Παρόλα αυτά, προτιμώ τη δια ζώσης επίσκεψη στην αγορά παρά την ηλεκτρονική. 

Και πάμε τώρα στο βασικό θέμα, για την εμπειρία που έλεγα. Χρειάστηκε να αγοράσω ένα δώρο πολύ συγκεκριμένο σε σύντομο χρονικό διάστημα και δεν ήξερα σε ποια καταστήματα θα μπορούσα να βρω κάτι σχετικό. Η περιοχή επίσης που μένω δεν έχει μεγάλη αγορά, οπότε...τζίφος η δουλειά! Αναγκαστικά μετακινούμαι πάντα σε γειτονικές περιοχές που έχουν πολλά μαγαζιά και πολύ σπάνια στο κέντρο της Αθήνας. Έτσι, λοιπόν, μπήκα να κάνω μια γρήγορη έρευνα στο διαδίκτυο. Βρήκα πράγματι αυτό που ήθελα στην ιστοσελίδα ενός επαρχιακού καταστήματος (μεγάλης πόλης) και από τη χαρά μου κοίταξα και για μερικά ακόμη δώρα που είχα προγραμματίσει να πάρω. Αφού κατέληξα, δεν έκανα γραπτώς την παραγγελία μου, μα προτίμησα να τηλεφωνήσω για να γίνουν όλα πιο σύντομα και να ζητήσω επιπλέον πληροφορίες. Η έκπληξη μου ήταν μεγάλη και πολύ ευχάριστη όταν από την άλλη πλευρά της τηλεφωνικής γραμμής η γυναίκα που με εξυπηρέτησε μου έφτιαξε τη διάθεση για όλη την υπόλοιπη μέρα. Η επαφή μαζί της ήταν άμεση, οικεία (εντελώς φιλική), ζωντανή και ταυτόχρονα με απίστευτο επαγγελματισμό από μέρους της! Τα πράγματα δε που παρέλαβα ήταν θαυμάσια επιμελημένα - πέρα από τις προσδοκίες μου - και η παράδοσή τους χωρίς καμία καθυστέρηση γιατί εκείνη το ζήτησε από την υπηρεσία ταχυμεταφορών. 

Τώρα θα μου πείτε για ποιο λόγο σας ζαλίζω με όλα τα παραπάνω... Το βασικό πίσω από όλα αυτά είναι η σημαντική διαφορά που έχουν οι τρόποι αγορών ακόμη και στο διαδίκτυο. Είναι εντελώς ψυχρό (και ρομποτικό θα έλεγα) να παραγγέλνει κανείς αποκλειστικά με γραπτό τρόπο και παράλληλα ελαφρώς δυσκίνητο χωρίς να του δίνεται η δυνατότητα άμεσης επαφής προκειμένου να ζητήσει διευκρινίσεις (κι ας μοιάζει εύκολο). Ακόμη και η τηλεφωνική επαφή με υπαλλήλους ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι επίσης εντελώς διεκπεραιωτική, Στην περίπτωση που ανέφερα όμως η γυναίκα ήταν η ιδιοκτήτρια του εμπορικού καταστήματος, με αποτέλεσμα η εξυπηρέτηση ήταν σε άλλο επίπεδο,  σαν να ήμουν στον χώρο της. 

Αυτά τα λίγα είχα να μοιραστώ. Το μόνο που θα πρόσθετα ως κατακλείδα και με στενοχωρεί (και με ανησυχεί πολύ) είναι το πόσο επιτρέπουμε να εκλείπει σταδιακά η ζεστή ανθρώπινη επικοινωνία ωσότου χαθεί ολοκληρωτικά...! Πόσο επιτρέπουμε να χαθεί ανεπιστρεπτί η ζωντάνια της αγοράς, η οποία ήταν πάντα ένα έξυπνο "πάρε δώσε" ανάμεσα στους ανθρώπους! Και το παζάρεμα των τιμών πού το βάζεις, εκεί να δεις "παιχνίδι"! 

 


 


 

10 σχόλια:

  1. "Πες τα χρυσόστομη!" σκεφτόμουν καθώς διάβαζα.
    Πόσο ταυτίζομαι μ' όλα όσα μοιράζεσαι. Πόσο δίκιο έχεις να επισημαίνεις πως αν χάσουμε το ανθρώπινο αλισβερίσι στις αγορές μας, αφανίζεται ένας ολόκληρος κλάδος μικρομεσαίων εμπόρων και μαζί τους όλη η παράδοσή μας με τις λαϊκές αγορές, τα συνοικιακά μικρομάγαζα και το κέρδος μας απ' την ανθρώπινη επαφή.
    Καλό μήνα Γλαύκη μου! Ελπίζω να μην καταντήσουμε κοινωνία των "τεμού" και των "τζάμπο"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς, Μαρία μου, είμαστε πρώτοι και καλύτεροι μιμητές νέων τάσεων και συνηθειών και μάλλον των πιο ζαβών. Μην χάσουμε κιόλας να είμαστε in. Χωρίς, μάλιστα, να σκεφτούμε πόσο out τελικά λειτουργούμε. Το χειρότερο δε είναι ότι τα οικειοποιούμαστε όλα τα δήθεν προχωρημένα όταν οι άλλοι που τα πρωτοδοκίμασαν έχουν αρχίσει να τα αφήνουν... Εγώ ένα ξέρω...ότι αν δεν προστατέψεις το σπίτι σου, θα πέσει να σε πλακώσει.
      Καλό μήνα!

      Διαγραφή
  2. Γλαύκη μου, σε νιώθω απόλυτα και συμμερίζομαι τις σκέψεις σου, με τις οποίες φυσικά συμφωνώ.
    Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι καθαρά θέμα καπιταλιστικής ολοκλήρωσης στην αγορά.
    Το εμπόριο συγκεντρώνεται σε τεράστιες αλυσίδες, με ελάχιστο κόστος και τα μικρά μαγαζιά συρρικώνονται.
    Σκέψου πόσο λιγότερο κόστος έχει κάποιος που πουλάει χωρίς το στήσιμο ενός μαγαζιού.
    Αυτές είναι οι νόρμες του καπιταλιστικού εμπορίου, δυστυχώς. Το θέμα είναι να το καταλάβουν τόσο εμείς οι καταναλωτές όσο και οι μικροί έμποροι γιατί, ειδικά οι τελευταίοι, ζουν την αυταπάτη ότι κάποια μέρα θα γίνουν ...βασιλιάδες στην αγορά.

    Καλησπέρα και καλό μήνα, κοπέλα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου, σε δήμους, που είναι κοντά μου και έχουν μεγάλη αγορά, τα μαγαζιά κλείνουν το ένα μετά το άλλο, το οποίο στις συγκεκριμένες περιοχές δεν είχε συμβεί κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση, καθώς αυτό συμβαίνει εδώ και ένα χρόνο περίπου ίσως και λίγο πιο πίσω. Βέβαια, είχαν αντέξει στα δύσκολα τότε, διότι είχαν συνεννοηθεί μεταξύ τους και ήταν ενωμένοι (έτσι μου είχε μία ιδιοκτήτρια καταστήματος από τις παλιές μάλιστα). Τώρα, μάλλον έχασαν τον μπούσουλα ή κέρδισε το διαδίκτυο και η παρατεταμένη πλέον οικονομική δυσκολία των καταναλωτών. Μην ξεχνάμε ότι παρεμβλήθηκε και μια πανδημία... Πόσα χτυπήματα άραγε να αντέξει ο επιχειρηματικός κλάδος και ειδικά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων;
      Μόνο με απόλυτα συνειδητοποιημένη κίνηση εκατέρωθεν (επιχειρηματιών και καταναλωτών) μπορεί κάτι να σωθεί.
      Καλό μήνα !

      Διαγραφή
  3. Thank you so much for sharing this. I am 68, will be 69 on October 27th. I have never shopped online. I like to go to the store and see what I want or need to buy.
    I really appreciate you sharing this. ❤️
    Warm greetings from Montreal, Canada 😊 🇨🇦

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Thank you very match for your visit here! I think you are doing the best thing for you and for the market!
      And... "Happy Birthday"!

      Διαγραφή
  4. Γλαύκη καλησπέρα! Ένα πράγμα που σιχαίνομαι πραγματικά είναι να ψωνίζω ρούχα. Το βαριέμαι φοβερά. Παρ' όλα αυτά, διαδικτυακά ψωνίζω μόνο από το Jumbo, κι ο λόγος είναι γιατί αν πάω από κοντά, θα θέλω 2 πράγματα και θα φύγω με 2 σακουλάρες. Σε όλα τα υπόλοιπα προτιμώ από κοντά, μάλιστα αν είναι πράγματα που βρίσκω σε μικρομάγαζα θα τα πάρω από εκεί κι όχι από σουπερμάρκετ, κι ας κάνω παραπάνω χρόνο με το πέρα δώθε, γιατί θέλω να στηρίζω και την τοπική κοινωνία. Θα μου πεις, οι τιμές είναι διπλάσιες, αλλά σίγουρα θα ήθελα να κάνουν κι οι άλλοι το ίδιο αν είχα εγώ μαγαζί, συν ότι βγάζω κάποιες υποχρεώσεις με τους ιδιοκτήτες (αν είχε τύχει να τους είχα εγώ πελάτες με τα παιδιά τους στο φροντιστήριο κλπ).
    Χαίρομαι που σε βρήκα! Καλό σαββατόβραδο! 🥰

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Αναστασία!
      Γελάω με τα Jumbo :))
      Όσο για τα μαγαζιά της περιοχής σου θεωρώ ότι πολύ καλά κάνεις. Αν δεν τα στηρίξουμε, δε θα έχουμε και είναι κρίμα. Βέβαια κρίμα είναι να έχουν και τις τιμές στο θεό..., αλλά...!
      Ωχ, αυτές οι υποχρεώσεις, ναι, υπάρχουν δυστυχώς! Έτσι, κι εσύ όμως ξεμπερδεύεις!
      Χάρηκα πολύ που ήρθες!
      Καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  5. Καλησπέρα
    Και εγώ αυτής της απόψεως είμαι. Να μην αφήσουμε τις διαδικτυακές αγορές να καταστρέψουν τα μαγαζιά της γειτονιάς και την ανθρώπινη επαφή.
    Καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάπου να μπει ένα μέτρο θα έλεγα και όχι να διαγράψουμε κάτι σημαντικό μέχρι τώρα στη ζωή όλων μας για χάρη κάποιου νέου που το ατού του είναι μόνο η ευκολία.
      Καλή εβδομάδα, Ελένη!

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.