Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2022

Παρηγοριά σ' έναν πόνο που δε νιώθεις


LEONATO

But there is no such man: for, brother, men
Can counsel and speak comfort to that grief

Which they themselves not feel; but, tasting it,
Their counsel turns to passion, which before
Would give preceptial medicine to rage,
Fetter strong madness in a silken thread,
Charm ache with air and agony with words:
No, no; 'tis all men's office to speak patience
To those that wring under the load of sorrow,
But no man's virtue nor sufficiency
To be so moral when he shall endure
The like himself. Therefore give me no counsel:
My griefs cry louder than advertisement.


Λεονάτος

Οι άνθρωποι
μπορούν να δώσουν συμβουλή και παρηγόρια
στον πόνο που δεν νιώθουν οι ίδιοι.
Μα αν τον δοκιμάσουν
γίνεται πάθος η σοφία τους, που πριν τη λύσσα
τη γιάτρευε με συμβουλές, την τρέλα
την έδενε με μια κλωστή μεταξωτή,
μ' αέρα ξόρκιζε τον πόνο και με λόγια
την αγωνία. Όχι, όλοι τo 'χουν υποχρέωση
να λένε υπομονή σ' εκείνους που σπαράζουν
κάτω απ' της λύπης τους το βάρος, μα κανείς
δεν έχει αυτήν την καρτερία και τη δύναμη
να συγκρατιέται όταν τραβάει ο ίδιος τέτοια.
Άσε λοιπόν τις συμβουλές· οι πόνοι μου
φωνάζουν δυνατότερα από ορμήνιες.

Σαίξπηρ, Πολύ Κακό για το Τίποτα, Ε' Πράξη, Σκηνή 1η
Μτφρ. Β. Ρώτας

 

Το μικρό απόσπασμα από το γνωστό έργο του Σάιξπηρ νομίζω ότι λέει πολλά με ελάχιστα λόγια. Όπως και ο λαός μας το έλεγε πολύ χαρακτηριστικά: "Όσοι είναι έξω από τον χορό πολλά τραγούδια λένε" και ίσως απέδιδαν το βασικό νόημα μόνο με αυτή την φράση. Συμπαραστεκόμενος κανείς απλά, σε κάποιον που πονά σε μια δύσκολη φάση της ζωής του, αισθάνεται ασφαλής, ενώ όταν βιώσει ο ίδιος τον πόνο, τότε όλα είναι εντελώς διαφορετικά. Ένας ήδη πονεμένος άνθρωπος είναι σε θέση να σταθεί κατάλληλα πλάι σε έναν άλλο που ζει στην οδύνη. 

Η συμπαράσταση απαιτεί κι αυτή ωριμότητα, υψηλό επίπεδο ενσυναίσθησης, δοτικότητα, ίσως πλούσιες εμπειρίες ζωής μα και αγάπη προς τον άνθρωπο, ως οντότητα που ζει την ύψιστη χαρά αλλά και τον άφθαστο πόνο. 

 


 



10 σχόλια:

  1. Ναι, δεν θα αδικήσω, Γλαύκη μου τις σκέψεις αυτές. Για να πάρει ουσία και αλήθεια η συμπαράστασή μας σε έναν άνθρωπο, που υποφέρει, πρέπει και εμείς να μπορούμε να κατανοήσουμε βαθιά τον πόνο του. Δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα αυτό έτσι; Δεν λύνεται εύκολα. Θέλει εμπειρία ζωής και δοτικότητα ψυχής.
    Μακάρι να μπορούμε να διαχειριστούμε στο καλύτερο τέτοιες καταστάσεις, καλή μου φίλη.
    Καλό Σαββατοκύριακο να πω με όλες μου τις ευχές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κοίτα να δεις, που ξέχασα το σχόλιο για τα τραγούδια. Πολύ όμορφα, Γλαύκη. Ειδικά το δεύτερο! Μπράβο δεν λέω γιατί η μουσική σου επιμέλεια είναι αναγνωρίσιμη παντού.

      Διαγραφή
    2. Καλημέρα, Γιάννη!
      Όχι μόνο δεν είναι εύκολο να κατανοήσει κάποιος έναν άλλο άνθρωπο και τ όσα βιώνει, σκέπτεται και αισθάνεται, μα είναι ένα από τα αρνητικά σημεία της σύγχρονης εποχής, όπου καθένας είναι κλεισμένος στον εαυτό του περισσότερο από όποια άλλη εποχή.
      Χαίρομαι που ευχαριστιέσαι τις μουσικές επιλογές!

      Διαγραφή
    3. Πάντα οι μουσικές σου με ταξιδεύουν, Γλαύκη μου, το ξέρεις. Καλό Σαββατοκύριακο.

      Διαγραφή
  2. (Εξαιρετικές οι μουσικές σου επιλογές και αγαπημένες μου οι μεταφράσεις του Ρώτα.) Έχοντας υπάρξει και στις δυο πλευρές πλέον, η άποψή μου δεν έχει αλλάξει: η ενσυναίσθηση είναι το κλειδί.
    Πολλά φιλιά, Γλαύκη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου, Αλεξάνδρα!
      Χαίρομαι που σε διαβάζω εδώ!
      Σοφά μιλάς, όμως το ζήτημα πού να την βρει κανείς αυτή την πολύτιμη ενσυναίσθηση. Λίγοι είναι σε θέση να την δείξουν σε άλλους, όταν οι ίδιοι δεν έχουν σχετικά βιώματα. Το πιο παράλογο είναι όταν έχουν αντίστοιχα βιώματα με κάποιους και επιδεικνύουν προς αυτούς μια σκληρότητα άνευ προηγουμένου.
      Σε φιλώ, κορίτσι μου!

      Διαγραφή
  3. Τραγουδάρες μάς έβαλες πάλι!
    Όταν ο πόνος είναι οικείος, είμαστε πιο χρήσιμοι σ' αυτόν που τον κουβαλάει. Καρατσεκαρισμένο αυτό. Συνυπογράφω τον υπέροχο επίλογό σου. Τα λες όλα σε μια παράγραφο.
    Καλή εβδομάδα να έχεις, Γλαύκη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι είναι, Μαρία μου, οπότε ας μην το τσιγκουνεύεται κανείς. Ας θυμάται τον εαυτό του στην ίδια θέση, έστω για λίγο.
      Σ' ευχαριστώ πολύ για τα θερμά σου λόγια!

      Διαγραφή
  4. Πάσχουμε από ενσυναίσθηση. Γλαύκη μου και το κακό είναι ότι όλοι θέλουμε να πιστεύουμε ότι έχουμε!
    Ακόμα πιο σπουδαίο από το να είσαι, είναι να μην είσαι παθός, αλλά να μπορείς να σταθείς στον άλλον! Με μια αγκαλιά!
    Εγώ συνήθως στις δυσκολίες μου αυτό θέλω... Μια αγκαλιά!
    Τα φιλιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστά, Αριστέα μου. Να μπορείς να σταθείς κι ας μην είσαι παθός, να μπορείς να απλώσεις το χέρι στον άλλο. Κάτι τέτοιο απαιτεί αγάπη γενικά προς τον άνθρωπο και δεν είναι εύκολο.Μια αγκαλιά είναι απόλυτα ανακουφιστική.
      Ίσως το πιο δύσκολο είναι να αντέχει κανείς να στέκεται δίπλα στη σιωπή του άλλου.
      Κατατρώει τον σύγχρονο άνθρωπο ο εγωκεντρισμός και οφείλει να δώσει μάχη και γι' αυτό.
      Να είσαι καλά, κορίτσι μου!

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.