Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2018

Πες μου μια λέξη κι όχι για... τον Αλέξη


Ο ελαφρά χιουμοριστικός τίτλος με τα ίχνη πικρής γεύσης (ειρωνικό θα τον έλεγα καλύτερα) έχει μια κάποια σχέση με το θέμα που ακολουθεί...

Ένα ερώτημα, που είχε τεθεί πριν από 80 χρόνια, επανέρχεται δριμύτερο εδώ και ψάχνει πάλι για απαντήσεις!

"Ποία είναι η ωραιοτέρα λέξις της ελληνικής γλώσσης;" 

Πληροφορίες για το δημοσιογραφικό παιχνίδι από το οποίο παρασύρθηκα για να κάνω αυτή την ανάρτηση μπορεί κανείς να δει κάνοντας... κλικ


Πριν αποφασίσει κάποιος να γράψει την ελληνική λέξη που θεωρεί ωραιότερη, καλό θα είναι να αναφέρω εκείνη που αρέσει σε μένα ή πιο ορθά είναι αυτή που μου ήρθε πρώτη στον νου ως σημαντική μα και εύηχη παράλληλα. 
Ας μη γελιόμαστε ο πλούτος της γλώσσας μας είναι τεράστιος και ίσως μοναδικός παγκόσμια! Τι να διαλέξει κανείς μέσα σε τόσο υπέροχες φωνητικά λέξεις που αποδίδουν με απόλυτη σαφήνεια και ακρίβεια πλήθος νοημάτων και εννοιών;
Ας επιλέξει, λοιπόν, όποιος θελήσει να απαντήσει στο ερώτημα, με ένα δικό του, επίσης μοναδικό, τρόπο... 




Τελικά, η λέξη που ήρθε πρώτη στο μυαλό μου και είναι ίσως μία από τις ωραιότερες, γιατί έχω κι άλλες (...!) είναι:

γαστρονομία 

Πώς να μην είναι άλλωστε σπουδαία;
Ο νόμος της κοιλιάς είναι καταλυτικός για τον άνθρωπο. Αν σκεφτούμε πως ό,τι τρώμε είμαστε, όπως λένε και οι επιστήμονες, θα καταλήξουμε στο ότι η κοιλιά έχει τον πρώτο λόγο σε όλα. Είναι το κέντρο του ανθρώπινου σύμπαντος, το κέντρο της ζωής, όπου το μελετούν και το ορίζουν, όχι οι... αστρονόμοι αλλά οι γαστρονόμοι, όπως η καλή μας η γιαγιά, η γλυκιά μανούλα, ο τολμηρός πατερούλης μέχρι ο αστεράτος σεφ του κόσμου όλου.
Η γαστρονομία είναι τέχνη κι επιστήμη που φέρνει τόσο κοντά τους ανθρώπους που αποτέλεσε ισχυρό πολιτιστικό δεσμό για τους λαούς περισσότερο κι από την γλώσσα ακόμα...!




@ Πέρα από το ότι είμαστε ό,τι τρώμε, "είμαστε οι λέξεις"...
Ένα ακόμα άρθρο που ίσως ενδιαφέρει:






Όποιος κάνει κέφι, επομένως, μας γράφει παρακάτω τη λέξη που θεωρεί την "ωραιοτέρα της ελληνικής γλώσσης" για εκείνον και για ποιο λόγο!





 

12 σχόλια:

  1. Φιλότιμο θα πω. Μου αρέσει και ο ήχος και το νόημα! Κι άλλες πολλές λέξεις θα μπορούσα να βάλω στη λίστα μου... (αγαπώ τις λέξεις!) αλλά θα περιοριστώ στη μία. 😉

    Και πάω να δω το παιχνίδι. 😊
    Καλή εβδομάδα, Γλαύκη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάει χάθηκε κι αυτό!
      Σε λίγο θα αποτελεί άγνωστη λέξη γαμώτο...
      Σ' ευχαριστώ, Αλεξάνδρα μου!

      Διαγραφή
  2. Για να είναι συναφές με τη δική σου λέξη, διαλέγω το "αμφίψωμο". Το είδα σε ταμπέλα πρόσφατα και πολύ μου άρεσε. Τοστάδικο στην καθομιλουμένη :-)
    Πάω κι εγώ για το παιχνίδι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε βρίσκω πολύ "προχώ"...
      Να είσαι καλά, Μαράκι μου!
      Μου έφτιαξες τη διάθεση!

      Διαγραφή
  3. Τι ωραίο θέμα. Μ'αρέσει η λέξη ''Ουτοπία''!! Και για να είμαστε ειλικρινείς τη χρησιμοποιώ συχνά όταν σκέφτομαι διάφορα που θα ήθελα να αλλάξουν στην κοινωνία μας και καταλήγω να μονολογώ ότι είναι ουτοπία όλα αυτά.
    Καλό μήνα Γλαύκη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο δίκιο έχεις!
      Πόσα πολλά έχουν καταλήξει να είναι πλέον ουτοπία, ακόμα κι αυτά που κάποτε ίσως ήταν αυτονόητα ή μια φυσική διαδικασία...
      Σ' ευχαριστώ, Άννα μου, κι αντεύχομαι!

      Διαγραφή
  4. Πω, πωωωωωω, πόσες λέξεις σκλέφτομαι!
    Το αστείο είναι ότι πολλές δεν είναι "αι ωραιότεραι ελληνικαί λέξεις", απλούστατα διότι δεν είναι ελληνικές. Αλλά,ίσως ακριβώς δυναμώνει, για μένα, τη γοητεία τους.

    Πάντα, ας πούμε, μ' άρεσε η λέξη "γιασεμί". Τούρκικης προέλευσης. Οι λέξεις που περιλαμβάνουν πολλά υγρά (ρ,λ) - η ελευθερία, που λέει κι ο Αντώνης, πιο πάνω. Μια απ' αυτές, η μπαλαλάϊκα, πάντα μ' έκανε να χαμογελάω.

    Πολλές, πολλές - κι ας μην υπάρχει αντικειμενικό κριτήριο (Γιατί, με τι υπάρχει αντικειμενικό κριτήριο;!)

    Πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο χορός των λέξεων, ας πούμε, ξενικός ή εγχώριος!
      Σωστή η παρένθεση μα ολόσωστη όμως!
      Επιστρέφω τα φιλιά.

      Διαγραφή
  5. Για τους τύπους, θα πω το "νιώθω", για τα συναισθήματα που περικλείει μεσα της - επειδή τα συναισθήματα μας κάνουν να νιώθουμε ζωντανοί. Κατά τ' άλλα, γενικά, υπάρχουν τόσες όμορφες λέξεις, κι είναι κρίμα που το λεξιλόγιό μας έχει στενά όρια.

    Φιλιά, Γλαύκη μου.
    Και καλή σχολική χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με το "νιώθω" σου είναι σαν εισέβαλε μπόλικη δόση ενέργειας σε τούτη τη σελίδα...!
      Το λεξιλόγιό μας έχει στενά όρια, ενώ ο πλούτος της γλώσσας μας είναι δίχως όρια!
      Σ' ευχαριστώ, κορίτσι μου!

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.