Τρίτη 26 Οκτωβρίου 2021

" Η πόλις θα σε ακολουθεί "

Christiane Vleugels

Για τις ημέρες ετούτες ένα ποίημα αυστηρό για τον άνθρωπο και τις προοπτικές του από τον λατρεμένο και απόλυτα μοναδικό ποιητή μας , τον Κωνσταντίνο Καβάφη. Όπου ο δημιουργός αυτού του εκλεκτού γραπτού λόγου γνωρίζει βαθιά ότι ο άνθρωπος είναι και ο μεγαλύτερος εχθρός του εαυτού του, καθώς δεν μπορεί να ξεφύγει από τις αδυναμίες και τις ελλείψεις του. Διαπιστώνει ίσως με απόλυτο τρόπο ο ποιητής ότι τις μεταφέρει παντού και πάντα όπου κι αν βρεθεί, όπου κι αν σταθεί. Το παρελθόν, οι επιλογές και τα λάθη του θα είναι μαζί του και δεν θα του επιτρέπουν να βελτιώσει τη ζωή του όσο κι αν το επιθυμεί. 

Ίσως να έχει δίκιο...


Η πόλις

Είπες· «Θα πάγω σ’ άλλη γη, θα πάγω σ’ άλλη θάλασσα.
Μια πόλις άλλη θα βρεθεί καλύτερη από αυτή.
Κάθε προσπάθεια μου μια καταδίκη είναι γραφτή·
κι είν’ η καρδιά μου — σαν νεκρός — θαμμένη.
Ο νους μου ώς πότε μες στον μαρασμόν αυτόν θα μένει.
Όπου το μάτι μου γυρίσω, όπου κι αν δω
ερείπια μαύρα της ζωής μου βλέπω εδώ,
που τόσα χρόνια πέρασα και ρήμαξα και χάλασα.»

Καινούριους τόπους δεν θα βρεις, δεν θά βρεις άλλες θάλασσες.
Η πόλις θα σε ακολουθεί. Στους δρόμους θα γυρνάς
τους ίδιους. Και στες γειτονιές τες ίδιες θα γερνάς·
και μες στα ίδια σπίτια αυτά θ’ ασπρίζεις.
Πάντα στην πόλι αυτή θα φθάνεις.
Για τα αλλού — μη ελπίζεις —
δεν έχει πλοίο για σε, δεν έχει οδό.
Έτσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώ
στην κόχη τούτη την μικρή, σ’ όλην την γη την χάλασες.
 
 
 

 
 

2 σχόλια:

  1. Ω τι λες τώρα αγαπημένη μας φίλη. Τι αναφορά είναι αυτή εδώ σήμερα. Μιλάμε για ένα συγκλονιστικό ποίημα που σημάδεψε την ποίηση και το στοχασμό της πατρίδας μας αλλά και των ανθρώπων γενικά. Δοσμένο με το ύφος και την ατμόσφαιρά σου.
    Καλησπέρα κορίτσι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, είναι από τα αγαπημένα μου και ίσως ένα από τα καλύτερά του. δεν υπάρχει ποίημα του που να μην έχει να δώσει κάτι ιδιαίτερο και συνήθως σημαντικό για τον άνθρωπο.
      Η αλήθεια είναι ότι το συνόδευσα με εικόνα και μουσική από άλλο πλαίσιο, που όμως θεωρώ ότι δημιουργούν ένα αρμονικό σύνολο.
      Καλό σαββατοκύριακο, Γιάννη μου!

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.