Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2019

"Εγώ, εγώ, εγώ, εγώ..." χωρίς τελειωμό



Μια μικρή κατάθεση σκέψεων (κι ας έχει υπάρξει σχετική άλλες φορές εδώ μέσα), έπειτα από μία ακόμη επανάληψη που είχα πρόσφατα από πολλά "Εγώ, εγώ, εγώ, εγώ...". Εκεί που αυτά τα "Εγώ" τα ξέρουν πάντα όλα  και είναι σίγουρα, δίχως λάθος πουθενά. Και αφού είναι σε τέτοια "πλεονεκτική" θέση σε σχέση με τους άλλους, μπορούν και να τους χλευάσουν, για να αισθανθούν πως ψηλώνουν κανένα χιλιοστό παραπάνω.
Αυτό το "Εσύ, εσύ, εσύ, εσύ..." πάλι το ακούμε μόνο με τη συνοδεία του δείκτη παρατεταμένου και σπανίως σαν να μιλά το "Εγώ" μέσα από το "Εσύ". Δύσκολες ασκήσεις και μόνο για δυνατούς λύτες.

Οι άνθρωποι δεν έχουμε καταλάβει (κι όσοι το έχουμε καταλάβει συχνά το λησμονούμε) - και πολλοί δεν πρόκειται ποτέ να το καταλάβουν, πως είμαστε ένα "φτύσμα" στην αιωνιότητα, ενώ διατηρούμε την αυταπάτη ότι είμαστε "κάποιοι" και πάντα σπουδαιότεροι από τους άλλους.

Κλεισμένοι πίσω από ένα τεράστιο "ΕΓΩ", το οποίο κατά βάθος μόνο φόβο δείχνει. Και ο εγωισμός φόβος είναι αν το καλοσκεφτεί κανείς
Φόβος να ανατρέψουμε αυτό που φανταζόμαστε εμείς ως τέλειο και ιδανικό κάθε φορά ή γενικά την κοσμοθεωρία μας. Φόβος απέναντι στο άγνωστο, εκείνο που δεν έχουμε την τόλμη να το πλησιάσουμε, να μπούμε στα "παπούτσια" του, φόβος να χαθεί η εικόνα που έχουμε πλάσει για τον εαυτό μας, φόβος για τις άλλες πλευρές του εαυτού μας που δεν έχουν βγει στο φως και μπορεί να βρουν διέξοδο, φόβος να χαθεί η ισορροπία του μέσα μας, να ανατραπούν πολλά και να μην είμαστε σε θέση να την επαναφέρουμε, να χάσουμε έστω και για λίγο τον έλεγχο αυτού που θεωρούμε ότι ορίζουμε. Χάνοντας έτσι πολλά μα πάρα πολλά από την αληθινή ομορφιά και τη σοφία της ζωής, την ομορφιά του εαυτού μας, φυσικά και των άλλων.


Μια επιπλέον διαπίστωση-υποσημείωση (σχετική - άσχετη)...
Και κάπου μέσα σε όλο αυτόν τον χορό των "Εγώ" η καλοσύνη αποτελεί ελάττωμα, μια κακή συνήθεια. Αυτός μάλιστα που την έχει ορίζεται ως αγαθοβιόλης ή ύποπτος ή και εξωγήινος ακόμα, οπότε καταλήγει να βλάπτει σοβαρά την υγεία του, σαν το τσιγάρο ένα πράγμα. 

- Τ' ακούς "Καλέ μου άνθρωπε"; Ναι, σε σένα μιλώ, Θανάση, πολυαγαπημένε! 
Και θα απαντούσες ίσως:
- "Βααγγελίστρα μου"! Πού ζεις εσύ; Παραδέξου επιτέλους, παιδί μου, ότι γίνεται της εταίρας το κάγκελο εδώ μέσα! Α, και... "ξέερεις από βέσπα"; Γιατί μπορεί να χρειαστεί να δραπετεύσεις από "το πολύ αστείο δράμα, όχι, τη δραματική κωμωδία" που ζούμε και πάρε πολλά χαρτομάντιλα μαζί σου, γιατί "θα σκάσεις στα γέλια από το κλάμα". Και κοίτα μη σε ονομάσουν "Πράκτωρ 000"! "Μμμ, χαχαχα"!








16 σχόλια:

  1. Ότι και να λέμε, όσο και να παιδευόμαστε Γλαύκη μου, το "εγώ" θα είναι κυρίαρχο στον άνθρωπο. Χαμένα λόγια και μάταια.
    Και το χειρότερο, οι άνθρωποι οχυρώνονται πίσω από αυτό σαν έρθουν δύσκολες στιγμές.
    Την καλησπέρα μου κορίτσι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Ματαιότης ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης" δηλαδή....
      Όσο για την οχύρωση μπροστά στα δύσκολα δεν μπορώ να πω ότι δεν αληθεύει, μια και εκεί απαιτείται τσαγανό και υπέρβαση του "Εγώ", δηλ. του φόβου. Ζόρικα πράγματα!

      Διαγραφή
  2. Έτσι ακριβώς, ισχύουν τα όσα γράφεις και νομίζω πως συμβαίνουν σε κάθε σχέση, σε άλλη λίγο, σε άλλη πολύ αλλά σκεπτόμενη το θέμα ξέρεις που κατέληξα; Κατ αρχήν όλα μα όλα φιλτράρονται μέσα από το εγώ μας, που σημαίνει μέσα από τις εμπειρίες μας. Αλλιώς δεν μπορούμε να έχουμε επαφή με τον άλλον, το εσύ δεν το αναγνωρίζουμε γιατί για τον καθένα μας είναι κάτι άγνωστο.
    Μετά, άλλα εγώ μας ενοχλούν, άλλα όχι. Γιατί; Γιατί μερικά έρχονται σε ισοροπία με την γλυκύτητα, με την ενσυναίσθηση, με τον σεβασμό στον άλλον. Με την αγάπη επίσης. Το εγώ μόνο του, κούφιο και κραυγαλέο είναι που πληγώνει, που έχει αγκάθια και τσιμπάει.
    Και ναι, αυτά τα ίδια ''τσιμπερά'' άτομα, γελούν όταν τους μιλάς για αγάπη.
    έχω καταλήξει στο ότι έχουν μεγάλο προσωπικό πρόβλημα :)))
    Tουλάχιστον ας μην μας το μεταφέρουν Γλαύκη μου (τι όμορφο όνομα!)
    Η απόσταση είναι το φάρμακο, όσο μπορούμε μακριά τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς όπως τα λες είναι για τα "τσιμπερά" άτομα (μου άρεσε η έκφραση! Μα για αυτό το "Εγώ" μιλώ παραπάνω, αυτό το κραυγαλέο, αδιάφορο, κούφιο, που πληγώνει. Τα υπόλοιπα δεν πληγώνουν.
      Ναι, τελικά έχουν προσωπικό πρόβλημα, το οποίο δεν είναι σε θέση να το αντιληφθούν , καθώς είναι εγκλωβισμένοι. Ελάχιστοι καταφέρνουν μέσα από πολύ άσχημες εμπειρίες να βγουν έξω από αυτό, ενώ οι περισσότεροι παραμένουν στη "φυλακή" τους μέχρι το τέλος δυστυχώς. Το θέμα είναι τι συντρίμμια έχουν αφήσει πίσω τους!

      Διαγραφή
  3. Δυστυχώς, Γλαύκη μου, ζούμε σε μία χώρα όπου το "εγώ" είναι κυρίαρχος. Δεν υπάρχει, συνεπώς, περίπτωση να μην το αντιμετωπίζεις καθημερινά.
    Εννοείται ότι μέσα από το πρίσμα του "εγώ" μας αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο, ας έχουμε όμως υπόψη ότι δεν είμαστε το μόνο "εγώ" που υπάρχει!
    Να έχεις μια όμορφη Κυριακή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αποτελεί, ναι, την εθνική μας ασθένεια...!
      Μυαλό δε βάζουμε και ούτε πρόκειται δυστυχώς.
      Τα περισσότερα από όσα έχουμε πάθει προέρχονται από αυτό το υπερτροφικό "Εγώ"!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  4. Ζουν ανάμεσά μας και είναι οι πλέον γραφικοί τύποι (αρέσκονται στην ερώτηση "ξέρεις ποιος είμαι εγώ;")
    Και είναι όντως τόσο γελοίοι αυτοί οι μικροί Ναπολέοντες, ακριβώς όπως τους περιγράφεις κι εσύ, τόσο εύστοχα.
    Φόβος, ανασφάλεια και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Κατανοούμε την "πάθησή" τους και τους βάζουμε στο περιθώριο. Συνήθως το αχαλίνωτο ΕΓΩ τους, είναι αυτό που τους καταστρέφει.
    Καλό βραδάκι Γλαύκη μου και καλή νέα εβδομάδα να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν αντιλαμβάνονται όμως ότι σαρώνουν κι όσους τους συναναστρέφονται, οι οποίοι δεν τους φταίνε σε τίποτα.
      Καλή συνέχεια;-)

      Διαγραφή
  5. Απαντήσεις
    1. Ίσως το καλύτερο σχόλιο σε αυτή την ανάρτηση...
      Ναι, έτσι θα έπρεπε να είναι!
      Και ναι μπορεί ν' αλλάξει, μόνο που θα χρειαστεί χρόνο και ισχυρή πίστη και θέληση για να συμβεί, καθώς οι συγκρούσεις με όποιο τρόπο θα είναι αναπόφευκτες.

      Διαγραφή
  6. Θα συμφωνήσω απόλυτα μαζι σου. Ειδικά τον τελευταίο καιρό το συναντώ τόσο συχνά, που αναρωτιέμαι μηπως κάτι δεν εχω καταλαβει καλά στη ζωή μου, οτι μεγάλωσα με λάθος τρόπο για να ανταπεξέλθω στον κόσμο αυτό. Η ανάρτηση σου επιβεβαιώνει τους φόβους μου αλλά με παρηγορεί που υπαρχουν κι αλλοι που σκέφτονται το ίδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, είμαστε πολλοί που μεγαλώσαμε με "λάθος" τρόπο κι ευτυχώς!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  7. Λοιπόν, ΕεεεΓΩ θα σου πω. Άκου εσύ.

    Οκ, θα σοβαρευτώ. Κάποιος φίλος μου με είχε ρωτήσει για αστείο μια φορά: στο εσωτερικό των εκκλησιών, στον τρούλο, τι εικόνα υπάρχει; Του παντοκράτορα, του είχα πει, μπας και φανώ αδιάβαστος, σπουδαγμένος άνθρωπος. Λάθος, μου λέει.Το "εγώ" είναι.
    Δίκιο είχε.. Και το εγώ, όταν καλύπτει ομάδες, αλλάζει όνομα αλλά όχι φύση.Το ίδιο αγροίκο, βίαιο, ρατσιστικό, χαμερπές και προβληματικό παραμένει. Το εγώ-ομάδα, το εγώ-χώρα, το εγώ-έθνος, το εγώ-ράτσα και τόσα άλλα με τόσα ονόματα..

    Η καλοσύνη απέναντι σε όλα αυτά, ένα κοριτσάκι με κοτσιδούλες και ροζ φουστανάκι.

    Δεν πειράζει. Ας παίξουμε.

    Καλό μήνα (..λέω..ΕΓΩ!) :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω δει το σχόλιο από μέρες, αλλά δεν είχα χρόνο να απαντήσω. Το λέω, διότι τα "έπιασες" όλα!
      Προτιμώ χίλιες φορές το κοριτσάκι με τις κοτσίδες και το φουστανάκι (το ροζ ας το αφήσουμε...)και πάμε να παίξουμε!
      Έτσι κι αλλιώς η ζωή είναι ένα παιχνίδι συχνά με υψηλό ρίσκο, το οποίο μπορεί να το παίξει κανείς με διάφορους τρόπους!
      Καλό μήνα (λέω... κι ΕΓΩ!) :)))

      Διαγραφή
  8. Σε συνδυασμό με τις μουσικές, έκρηξη το κείμενο, Γλαύκη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι να την αισθάνονταν αυτή την έκρηξη μέσα στο μυαλό τους κι αυτά τα υπερβολικά "Εγώ", γιατί ίσως να το ξαναχτίζανε όλο από την αρχή!
      Φιλιά!

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.