Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2022

"Σιωπή. Κλείσε τα μάτια."

ΙΙ

Είχα κλείσει τα μάτια
για ν’ ατενίζω το φως.

Τυφλός.
Είχα κάψει τη φλόγα
για ν’ αναπνέω.

Τις νύχτες
αφουγκραζόμουν τους θρόους της σιγής
κ’ η ανάσα του χαμόγελου
δε γνώριζε τη μετάνοια.

Να δακρύζω
πάνω στα διάφανα χέρια μου
από μια διάφανη χαρά
που δεν επιθυμεί.

Όχι θωπεία. Όχι όνειρο.
Πιο πέρα.
Εκεί που καταλύεται τ’ όνειρο
κι’ η φθορά έχει φθαρεί.

Κ’ ήρθες εσύ.


Χ
[…]

Όταν περιπλανιόμουν
στην ερημιά του φθινοπώρου
στα γυμνά δάση
ζητώντας με σφιγμένα δάχτυλα
τον ήλιο που έφευγε χλωμός
πάνω απ’ τις παγωμένες λίμνες
εσένα ζητούσα, ω Αγάπη.

Κι όταν ακόμη επέστρεφα
την όψη μου απ’ τη γη
και τρυπούσα με πύρινα βλέμματα
τα τείχη της νύχτας
ήταν γιατί δεν ήθελα να κλάψω
που δε με συλλογίστηκες, Αγάπη.
Ζητώντας το θεό
ζητούσα εσένα.

Εσένα περιμένοντας
γέμισα τους κήπους μου
με λευκούς κρίνους
για να βυθίζεις τις κνήμες σου
αυτά τα βράδια τ’ αργυρά
που η σελήνη ραντίζει με δρόσο
τη φιλντισένια υψωμένη μορφή σου.

Για σένα, Αγάπη, ετοίμασα τα πάντα
κι αν έμαθα να τραγουδώ τόσο γλυκά
ήταν γιατί στην ίδια τη φωνή μου
ζητούσα νά ‘βρω τα ίχνη των βημάτων σου
ζητούσα να φιλήσω
μονάχα και τη σκόνη του ίσκιου σου
ω Αγάπη.


XVI

Χαρά χαρά.
Δε μας νοιάζει
τι θ’ αφήσει το φιλί μας
μέσα στο χρόνο και στο τραγούδι.

Αγγίξαμε
το μέγα άσκοπο
που δε ζητά το σκοπό του.

Ὁ Θεός
πραγματοποιεί τον εαυτό του
στο φιλί μας.
Περήφανοι εκτελούμε
την εντολή του απείρου.

Ένα μικρό παράθυρο
βλέπει τον κόσμο.
Ένα σπουργίτι λέει
τον ουρανό.
Σώπα.

Στην κόγχη των χειλιών μας
εδρεύει το απόλυτο.

Σωπαίνουμε κι ακούμε
μες στο γαλάζιο βράδυ
την ανάσα της θάλασσας
καθώς το στήθος κοριτσιού ευτυχισμένου
που δε μπορεί να χωρέσει
την ευτυχία του.

Ένα άστρο έπεσε.
Είδες;
Σιωπή.
Κλείσε τα μάτια. 

Από την Εαρινή συμφωνία του Γιάννη Ρίτσου (1938) - αποσπάσματα 

 

Επέλεξα την παραπάνω δημιουργία του αγαπημένου ποιητή, κι ας είναι με τίτλο σχετικό μιας άλλης εποχής του χρόνου, για να υποδεχτούμε με μια τέτοια αίσθηση το φθινόπωρο που μπαίνει σταδιακά στη ζωή μας. Δίχως να γνωρίζουμε τι μας περιμένει να συναντήσουμε στον δρόμο μας και πάλι...


Ας κλείσουμε τα μάτια ν' ατενίσουμε το φως,
να αφουγκραστούμε στη σιωπή.

 





6 σχόλια:

  1. Καλό Φθινόπωρο καλή μου φίλη. Γλαύκη μου, η ποιητική σου αναφορά και οι μουσικές σου επιλογές ανοίγουν μια όμορφη και δεκτική αγκαλιά για την νέα εποχή, που πλέον εδραιώνεται στην καθημερινότητά μας.
    Στέλνω τις ευχές και την αγάπη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Γιάννη, αν και καθυστερημένα πολύ!
      Καλό φθινόπωρο εύχομαι με τη σειρά μου και ένα γιγάντιο στοπ στις αθλιότητες που ακούμε και βλέπουμε να συμβαίνουν καθημερινά!
      Να είσαι καλά και πάντα δημιουργικός!

      Διαγραφή
  2. Γλυκαίνει η διάθεση με τέτοιες αναφορές. Δίκιο έχεις. Αγαπημένος ποιητής και οι στίχοι του θα είναι πάντα βάλσαμο στις καρδιές μας.
    Καλό μήνα, Γλαύκη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, προσπαθώ πού και πού να ηρεμώ την ψυχή του αναγνώστη με κείμενα που με εκφράζουν, γιατί υπάρχει μεγάλη ανάγκη θεωρώ για κάτι τέτοιο με τόσες αγριότητες που φτάνουν στα αυτιά μας...
      Φιλιά πολλά και καλό μήνα!

      Διαγραφή
  3. Τελικά η ποίηση είναι εκείνη που με δυο λέξεις θα μας συναρπάσει Γλαύκη μου και δη, του Γιάννη Ρίτσου...Ογδόντα τόσα χρόνια πριν σκέψου...δεν ήξερα καθόλου την Εαρινή συμφωνία, απλά σαν όνομα την είχα ακούσει..
    Ξεχώρισα, '' ζητούσα να φιλήσω
    μονάχα και τη σκόνη του ίσκιου σου
    ω Αγάπη.
    Τι άλλο να πεις μετά από αυτό!
    Να είσαι καλά, καλό μήνα να έχεις Γλαύκη μου φιλιααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι, Ρούλα μου, επέλεξες το ουσιαστικότερο σημείο του κειμένου! Ο λόγος του ποιητή είναι καθηλωτικός, καθώς σε κάνει να στέκεσαι και να θαυμάζεις την ευφάνταστη αξιοποίηση των λέξεων από μέρους του.
      Καλό μήνα και για εσένα εύχομαι με ό,τι όμορφο επιθυμείς!

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.