Μια που οι γιορτές πλησιάζουν προς το τέλος του και τα σχολειά θα αρχίσουν να ζεσταίνουν εκ νέου τις μηχανές τους, προκειμένου να παραχθεί το ανάλογο έργο, αναρτώ ένα θαυμάσιο κείμενο σχετικό με την παιδεία και την πραγματική της δύναμη, εστιασμένο φυσικά στη σχέση δασκάλου - μαθητή, καθώς εκεί βασίζονται όλα τελικά.
Αξίζει να δείξει κανείς την υπομονή που απαιτείται λόγω του όγκου του κειμένου και να το διαβάσει ολόκληρο. Εξάλλου, μάλλον θα το αφήσω αρκετά, διότι σε λίγο οι υποχρεώσεις θα είναι πολύ περισσότερες, για να προλαβαίνω να γράφω κάτι εδώ.
Ο λόγος αυτός εκφωνήθηκε από τον I. Θ. Κακριδή στις 30 Ιανουαρίου 1949, ημέρα των Τριών Ιεραρχών, στην αίθουσα τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Αναφέρεται στην παιδεία, την οποία αντικρίζει σαν μια δύναμη που καλλιεργεί την ψυχή, και εστιάζεται (ο λόγος) στην πνευματική σχέση δάσκαλου και μαθητή -μια παιδευτική, δηλαδή μορφωτική, σχέση, με αμφίδρομη κίνηση: η μία ψυχή κινεί την άλλη, και μέσα από τη συν-κίνηση (συγκίνησή) τους υψώνονται και οι δύο.
Ανάμεσα στο μαθητή και στο διδάσκαλο είναι βέβαιο πως σιγά σιγά μέσα στα χρόνια της κοινής προσπάθειας υφαίνεται μια σχέση, που μπορεί να θυμίζει άλλους δεσμούς ανθρώπινους, όπως να πούμε των παιδιών με τους γονείς, δεν παύει όμως να κρατεί και την ιδιοτυπία της· γιατί ενώ τη σχέση των παιδιών με τους γονείς τη ρυθμίζουν έξω από τους πνευματικούς και άλλοι παράγοντες, βιολογικοί, οικογενειακοί, οικονομικοί κλπ., η σχέση του μαθητή με το δάσκαλο κρατιέται αποκλειστικά στο πνευματικό επίπεδο [...].
Στο πρώτο πρόχειρο κοίταγμα η σχέση ανάμεσα στο δάσκαλο και στο μαθητή φαίνεται πολύ απλή. Ο πρώτος δίνει γνώσεις και ο δεύτερος δέχεται γνώσεις. Και όμως το πράγμα δε σταματάει εδώ. Το κάτω κάτω, αν ήταν μόνο γνώσεις να μεταδίδουμε, ο καθηγητής θα μπορούσε πολύ ωραία ν' αντικατασταθεί από τα βιβλία, που τα διαβάζει κανείς με πιο άνεση στο σπίτι του. Εκείνο που περιμένει ο μαθητής – ας είναι και ανεπίγνωστα – είναι κάτι πολύ πιο πλατύ και πολύ πιο βαθύ από το να πλουτίσει το μυαλό του με ορισμένα γνωστικά στοιχεία. Αν είναι ο δάσκαλος να επιδράσει σωστά πάνω του, θα επιδράσει πολύ καθολικότερα. Γι' αυτό παίρνει τόση σημασία η προφορική διδασκαλία, γι' αυτό πρέπει ο δάσκαλος να είναι αληθινά μια προσωπικότητα.
Ο νέος γυρεύει να βρει στο δάσκαλο του τον οδηγό της ζωής, κι' έτσι που είναι ακόμα γεμάτος φλόγα και όνειρο και δίχως πείρα μεγάλη, έτσι που δεν ξέρει την πραγματικότητα και γι' αυτό θαρρεί πως μπορεί εύκολα να την αλλάξει και να τη διορθώσει, να τη δαμάσει και να την κατευθύνει αυτός, έτσι που πιστεύει απόλυτα στην ηθική και στην πνευματική δύναμη του ανθρώπου, είναι το μόνο φυσικό να δοθεί με όλη του την ψυχή στο δάσκαλο του, που τον περιμένει άξιο να του δείξει το δρόμο για την κατάχτηση της ζωής.
Δίχως να το καταλάβουμε, έχουμε κιόλας μπει στο κεφάλαιο της ψυχολογίας του νέου και πρέπει να το συμπληρώσουμε. Έτσι μεγάλο που θρέφει το όραμα του ανθρώπου ο νέος μέσα του, γίνεται συχνά σκληρός και με τον ίδιο τον εαυτό του και με τους άλλους γύρω του, προπαντός μ' εκείνους που πιστεύει πολύ.
Το ξέρει ο δάσκαλος: ο πιο σκληρός κριτής του είναι ο μαθητής. Θα ήταν όμως μικρόψυχο αν στην σκληρότητα αυτή ζητούσε να βρει ελατήρια ταπεινά· γιατί αυτή ακριβώς η σκληρότητα δείχνει πόσον ιδανισμό κλείνει μέσα του ο νέος.
Το ξέρει ο δάσκαλος: ο πιο σκληρός κριτής του είναι ο μαθητής. Θα ήταν όμως μικρόψυχο αν στην σκληρότητα αυτή ζητούσε να βρει ελατήρια ταπεινά· γιατί αυτή ακριβώς η σκληρότητα δείχνει πόσον ιδανισμό κλείνει μέσα του ο νέος.
Το ίδιο συχνό είναι το παράπονο που ακούγεται για την απιστία των νέων μπροστά στις καθιερωμένες αξίες της ζωής. Οι νέοι, λέμε, δεν πιστεύουν και δε σέβονται τίποτα. Και όμως, όποιος δεν απίστησε νέος, δεν μπορεί να πιστέψει βαθιά, όταν θα γίνει ώριμος άνθρωπος· όποιος βρήκε έτοιμο το σπίτι της πίστης του, πολύ εύκολα μπορεί να βρεθεί μια μέρα έξω, δίχως να το καταλάβει. Γι' αυτό το χρέος του οδηγού είναι όχι να επιβάλει στην ανήσυχη, ξύπνια νεανική ψυχή μια πίστη έτοιμη. Το χρέος του είναι να του προβάλει τις αξίες της ζωής, να του ξυπνήσει τον πόθο του καλού και τέλος να τον βοηθήσει να τονωθούν μέσα του οι δυνάμεις της ψυχής, αυτές που θα τον στηρίξουν να θεμελιώσει ο ίδιος, με προσωπικό πόνο, την πίστη αξερίζωτη μέσα του σε κάθε μεγάλη αξία της ζωής.
Από έναν από τους μεγαλύτερους διδασκάλους της αρχαίας Ελλάδας, από τον Πλάτωνα, το ξέρουμε, ότι το μέγιστον μάθημα ρητόν οὐδαμῶς ἐστιν ὡς ἂλλα μαθήματα.
Μονάχα ύστερα από σύντονη κοινή προσπάθεια, ξαφνικά μια μέρα, σαν από μια φλόγα που πετιέται, ένα φως θ' ανάψει στην ψυχή του νέου, που θα πάρει έπειτα να θρέφεται μοναχό του.
Συχνά μιλούμε για την ηθική επίδραση που ασκεί ο παιδευτής πάνω στο νέο, και, γενικεύοντας ό,τι πιο πριν είπαμε για τις γνώσεις, πιστεύουμε κι' εδώ πως ο δάσκαλος μόνο δίνει και ο μαθητής μόνο παίρνει. Δεν ξέρουμε ότι σε μια παιδεία, φτάνει ν' αξίζει το όνομα αυτό πραγματικά, και οι δυο πλευρές ταυτόχρονα και παίρνουν και δίνουν ότι δεν είναι μόνο ο μαθητής, είναι και ο δάσκαλος που παιδεύεται, ίσως μάλιστα πιο γόνιμα από τον νέο, έτσι που ζει μια ζωή πιο συνειδητή απ' ό,τι εκείνος.
Όπως ο μαθητής το δάσκαλο του, το ίδιο βλέπει και ο δάσκαλος το μαθητή του πιο πάνω απ' ό,τι πραγματικά στέκει, υπερτιμώντας τον πάντοτε, και ηθικά και πνευματικά. Μπορεί να γελάσει κανείς μαζί του, που πιστεύει το μαθητή του καλύτερο απ' ό,τι στ' αλήθεια είναι, και να του μεμφθεί την ανεδαφική αυτή πίστη. Όμως εκείνος το ξέρει: το όνομα του δασκάλου δε θα το άξιζε, αν σε κάθε νέο που έρχεται κοντά του δεν έβλεπε μια ψυχή άξια να πραγματώσει κάθε καλό. Κι' έπειτα, αν δεν πιστέψουμε στο αδύνατο, δεν μπορούμε να εξαντλήσουμε το δυνατό στα έσχατά του όρια.
Έτσι ο νέος έλκεται προς το δάσκαλο, γιατί νιώθει την ανάγκη να μεστώσει και να ολοκληρωθεί, ο δάσκαλος πάλι έλκεται προς τον νέο από την ανάγκη ν' αποξεχάσει για λίγο την πικρή πείρα της ζωής και ν' αντικρίσει ξανά τον κόσμο με την εμπιστοσύνη και την αγνότητα του νέου [...].
Και όμως, η αμοιβαία αυτή έλξη δεν εξαντλεί το γόνιμο έργο της αληθινής παιδείας. Γιατί στον νέο υπάρχει τώρα κι' ένα δεύτερο κίνητρο, το ίδιο ίσως δυνατό όπως ο πόθος για την ολοκλήρωση, που τον σπρώχνει να εξαντλήσει κάθε του δύναμη, για να μορφώσει το νου και την ψυχή του. Κι' αυτό είναι η πίστη, η υπερβολική πίστη, που βλέπει πως του έχει ο ώριμος.
Τη σχέση όμως ανάμεσα στο δάσκαλο και στο μαθητή δεν την προσδιορίζουν αποκλειστικά οι υποκειμενικοί παράγοντες που είδαμε ως τώρα· την προσδιορίζουν και παράγοντες αντικειμενικοί, και πρώτα πρώτα το αντικείμενο του κοινού μόχθου των: η επιστήμη και η γνώση.
Για τη σημασία που παίρνει η ανθρώπινη γνώση στην πραχτική ζωή δε θα μιλήσουμε εδώ. Την πραχτική αξία που έχουν οι εφαρμοσμένες επιστήμες την ξέρουμε και τη θαυμάζουμε όλοι, μυημένοι και αμύητοι, ίσως μάλιστα και πιο πολύ οι αμύητοι. Μα δεν είναι η ώρα να μιλήσουμε γι' αυτήν, ούτε εγώ το αρμόδιο πρόσωπο· ούτε όμως θα μας απασχολήσει τώρα η σημασία των θεωρητικών επιστημών ειδικά· γιατί εμάς εδώ δε μας ενδιαφέρει τι συμβάλλει η κάθε ειδική επιστήμη και γνώση στην ψυχική και στην υλική προκοπή του ανθρώπου. Μας ενδιαφέρει η γνώση και η επιστήμη γενικά, τι προσφέρει στον άνθρωπο, όταν αρχίζει να την καταχτά, άσχετα ποιον ειδικό κλάδο αποφάσισε ν' ακολουθήσει στη ζωή του.
Και ακόμη πιο στενά: η επιστήμη μάς ενδιαφέρει όχι αν και κατά πόσο αυξάνει τον νου του νέου - γι' αυτό δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση. Εδώ μας ενδιαφέρει αν καλλιεργεί την ψυχή του, αν τον κάνει πιο άνθρωπο - το τονίζω και πάλι, άσχετα αν η επιστήμη αυτή είναι θεωρητική ή εφαρμοσμένη, η φιλολογία ή η χημεία ή η ιατρική.
Σε οποιονδήποτε κλάδο της επιστήμης κι' αν μυηθεί ο νέος θ' αντικρίσει τον τεράστιο μόχθο του ανθρώπου για να καταχτήσει τη γνώση: ο ένας θα οδηγηθεί μπροστά σε θαυμαστές θεωρητικές κατασκευές, ο άλλος στις τεράστιες καταχτήσεις του ανθρώπου πάνω στην ύλη· ο άλλος θα παρακολουθήσει τον αγώνα της επιστήμης να πραΰνει τον ανθρώπινο πόνο και να πολεμήσει το θάνατο· άλλοι θα σταθούν μπροστά σε έργα μεγάλα, καλλιτεχνικά, φιλοσοφικά, θεολογικά, που προσπαθούν, καθένα με τον τρόπο του, να λύσουν τα βαθύτερα μυστικά της ζωής και της δημιουργίας.
Τι κοινό έχουν να πουν όλα αυτά στην ψυχή του νέου; - Σε κάθε έργο θετικό του ανθρώπου, που έγινε με το χέρι και με τη σκέψη, με τη φαντασία και με τη βούληση και με τη λογική, θα ξαναζήσει ο νέος τον βαρύ, όμως νικηφόρο αγώνα του ανθρώπου πάνω στη γη.
Όμως έξω από την επιστήμη υπάρχει κι' ένας άλλος, πολύ πιο μεγάλος αντικειμενικός δεσμός που δένει το μαθητή με το δάσκαλο: η αγάπη της πατρίδας. Η επιστήμη έχει αλήθεια διεθνικό χαρακτήρα. Και όμως! Δεν μπορεί να δουλέψει κανείς για την ανθρωπότητα παρά μόνο με το να δουλέψει για την πατρίδα του. Όχι μόνο γιατί στις θεωρητικές ιδιαίτερα επιστήμες η ιδιοσυστασία ενός λαού βάζει δυνατή τη σφραγίδα της πάνω στην πνευματική δημιουργία· και στις εφαρμοσμένες ο επιστήμονας είναι δεμένος με τον τόπο του αξεχώριστα.
Γιατί το έργο ενός επιστήμονα δεν είναι μόνο να γράψει πέντε δέκα βιβλία, άξια να συντελέσουν στην πρόοδο της παγκόσμιας επιστήμης. Έργο του το ίδιο σημαντικό είναι να μορφώσει και άλλους γύρω του, που να τον βοηθήσουν και να τον διαδεχτούν αργότερα, και αυτό μπορεί να γίνει σωστά μόνο στον τόπο του. Έργο του ακόμα είναι να προαγάγει υλικά και πνευματικά την πατρίδα του.
Με αυτή την κοινή θερμή αγάπη στη μεγάλη ελληνική πατρίδα ο δάσκαλος και ο μαθητής θα κατορθώσουν σιγά σιγά να βαθύνουν και το νόημα της φιλοπατρίας. Εδώ θα μου επιτρέψετε μια παραδοξολογία, που δυστυχώς δεν είναι παραδοξολογία: οι Έλληνες αγαπούμε την Ελλάδα, όμως τους Έλληνες δεν τους αγαπούμε όσο τούς αξίζει. Είμαστε πιο πολύ ελλαδολάτρες και λιγότερο ελληνολάτρες [...].
Για να ξαναγυρίσουμε όμως στο δάσκαλο και στο μαθητή: η αγάπη της πατρίδας και το βαρύ χρέος μπροστά της είναι ο δεύτερος λόγος που κάνει το δάσκαλο να στέκει αυστηρός μπροστά στο νέο... Μέσα σ' αυτή την αμοιβαία σχέση αγάπης και αυστηρότητας περνούν τα χρόνια της κοινής προσπάθειας, κι' όταν φτάσει η ώρα του χωρισμού, ο ώριμος προπέμπει τον νέο στη ζωή με την ευχή να γίνει κάποτε καλύτερός του. Πέρα από την επιθυμία που έχει ο παιδευτής να καλλιεργήσει την επιστήμη του ο ίδιος, πολύ πιο μεγάλη ικανοποίηση νιώθει, όταν βλέπει πως ο μαθητής του κατόρθωσε να τον ξεπεράσει. Γιατί τα έθνη προκόβουν, όταν στην ατέρμονη αυτή λαμπαδηφορία η φλόγα της λαμπάδας στο κάθε νεότερο χέρι φουντώνει όλο και πιο πολύ.
Έτσι, όπως είδαμε πριν το μαθητή αυστηρό μπροστά στο δάσκαλο, βλέπουμε τώρα το δάσκαλο αυστηρό μπροστά στο μαθητή· γιατί όπως ο νέος, έτσι και ο δάσκαλος κλείνει μεγάλο μέσα του το όραμα του ανθρώπου, κι' ακόμα, καθώς στέκει δίπλα στη νεότητα, που πρωτοδοκιμάζει τα φτερά της, ξαναζεί τη δική του περασμένη ζωή – τότε που αν δεν ήταν τόσο πλούσιος σε πείρα ζωής και σε γνώση, όμως γι' αντιστάθμισμα είχε και αυτός πολύ πιο πολλή φλόγα κι' ορμή [...].
Έτσι ο νέος έλκεται προς το δάσκαλο, γιατί νιώθει την ανάγκη να μεστώσει και να ολοκληρωθεί, ο δάσκαλος πάλι έλκεται προς τον νέο από την ανάγκη ν' αποξεχάσει για λίγο την πικρή πείρα της ζωής και ν' αντικρίσει ξανά τον κόσμο με την εμπιστοσύνη και την αγνότητα του νέου [...].
Και όμως, η αμοιβαία αυτή έλξη δεν εξαντλεί το γόνιμο έργο της αληθινής παιδείας. Γιατί στον νέο υπάρχει τώρα κι' ένα δεύτερο κίνητρο, το ίδιο ίσως δυνατό όπως ο πόθος για την ολοκλήρωση, που τον σπρώχνει να εξαντλήσει κάθε του δύναμη, για να μορφώσει το νου και την ψυχή του. Κι' αυτό είναι η πίστη, η υπερβολική πίστη, που βλέπει πως του έχει ο ώριμος.
Η ατμόσφαιρα αυτής της αμοιβαίας πίστης και αγάπης δίνει στον νέο τον πιο βαρύ οπλισμό για ν' αντιμετωπίσει και αργότερα της ζωής τη δοκιμασία με απόλυτη δύναμη κι' αισιοδοξία· γιατί του στερεώνει την πίστη στην αξία του ανθρώπου, κι' έτσι αργότερα θα έχει τη δύναμη να κοιτάζει όχι το κακό, κι' ας περισσεύει πάνω στη γη τούτη, όσο το καλό, και λιγότερο που είναι. Πιστεύοντας πως κάθε άνθρωπος έχει μέσα του το σπέρμα της καλοσύνης θα προτιμήσει αντί να κατατρίβεται με την ανθρώπινη κακία και ν' αγαναχτεί μαζί της, να παρακολουθήσει με πραγματική συμπάθεια τον αγώνα εκείνων που παλεύουν – με τις εξωτερικές συνθήκες, με την τύχη, με τον εαυτό τους τον ίδιο – να ξεφύγουν από το κακό και να υψωθούν, όσο βαστούν. Θα έχει ακόμη τη δύναμη ο νέος, όταν τον δοκιμάζει η ζωή, και το φαρμάκι, που θα γυρεύει εκείνη να σταλάξει μέσα του, να το μετατρέπει σε χυμό ζωογόνο· θα έχει τη δύναμη το όχι των άλλων να το κάνει ναι, στην κακία που τυχόν θα δοκιμάζει ν' απαντάει με την αρετή του.
Δεν ξεχνούμε βέβαια πως πέρα από την παιδεία υπάρχει και η φύση, που ασκεί την τυραννία της πάνω στον άνθρωπο. Υπάρχουν αδυναμίες έμφυτες, που και η καλύτερη διδασκαλία δεν μπορεί να τις ξεριζώσει. Όμως η σημασία του δασκάλου δείχνεται ακριβώς όταν ο μαθητής, και ο πιο αδύνατος ηθικά και πνευματικά, αγωνίζεται να πραγματώσει τον καλύτερο εαυτό του, ν' αναπτύξει τα καλά σπέρματα, που εξάπαντος κλείνει μέσα του· γιατί κάθε άνθρωπος, και ο πιο αδικημένος, κρύβει στην ψυχή του μέσα μια σπίθα από το θεό. Και τη σπίθα αυτή είναι του δασκάλου το έργο να την ανακαλύψει και να δοκιμάσει να τη δυναμώσει. Παντοδύναμος δεν είναι ωστόσο, και αν στον αγώνα αυτόν τύχει το καλό και βρεθεί νικημένο, δε θα φταίει βέβαια γι' αυτό ο δάσκαλος [...].
Τη σχέση όμως ανάμεσα στο δάσκαλο και στο μαθητή δεν την προσδιορίζουν αποκλειστικά οι υποκειμενικοί παράγοντες που είδαμε ως τώρα· την προσδιορίζουν και παράγοντες αντικειμενικοί, και πρώτα πρώτα το αντικείμενο του κοινού μόχθου των: η επιστήμη και η γνώση.
Για τη σημασία που παίρνει η ανθρώπινη γνώση στην πραχτική ζωή δε θα μιλήσουμε εδώ. Την πραχτική αξία που έχουν οι εφαρμοσμένες επιστήμες την ξέρουμε και τη θαυμάζουμε όλοι, μυημένοι και αμύητοι, ίσως μάλιστα και πιο πολύ οι αμύητοι. Μα δεν είναι η ώρα να μιλήσουμε γι' αυτήν, ούτε εγώ το αρμόδιο πρόσωπο· ούτε όμως θα μας απασχολήσει τώρα η σημασία των θεωρητικών επιστημών ειδικά· γιατί εμάς εδώ δε μας ενδιαφέρει τι συμβάλλει η κάθε ειδική επιστήμη και γνώση στην ψυχική και στην υλική προκοπή του ανθρώπου. Μας ενδιαφέρει η γνώση και η επιστήμη γενικά, τι προσφέρει στον άνθρωπο, όταν αρχίζει να την καταχτά, άσχετα ποιον ειδικό κλάδο αποφάσισε ν' ακολουθήσει στη ζωή του.
Και ακόμη πιο στενά: η επιστήμη μάς ενδιαφέρει όχι αν και κατά πόσο αυξάνει τον νου του νέου - γι' αυτό δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση. Εδώ μας ενδιαφέρει αν καλλιεργεί την ψυχή του, αν τον κάνει πιο άνθρωπο - το τονίζω και πάλι, άσχετα αν η επιστήμη αυτή είναι θεωρητική ή εφαρμοσμένη, η φιλολογία ή η χημεία ή η ιατρική.
Σε οποιονδήποτε κλάδο της επιστήμης κι' αν μυηθεί ο νέος θ' αντικρίσει τον τεράστιο μόχθο του ανθρώπου για να καταχτήσει τη γνώση: ο ένας θα οδηγηθεί μπροστά σε θαυμαστές θεωρητικές κατασκευές, ο άλλος στις τεράστιες καταχτήσεις του ανθρώπου πάνω στην ύλη· ο άλλος θα παρακολουθήσει τον αγώνα της επιστήμης να πραΰνει τον ανθρώπινο πόνο και να πολεμήσει το θάνατο· άλλοι θα σταθούν μπροστά σε έργα μεγάλα, καλλιτεχνικά, φιλοσοφικά, θεολογικά, που προσπαθούν, καθένα με τον τρόπο του, να λύσουν τα βαθύτερα μυστικά της ζωής και της δημιουργίας.
Τι κοινό έχουν να πουν όλα αυτά στην ψυχή του νέου; - Σε κάθε έργο θετικό του ανθρώπου, που έγινε με το χέρι και με τη σκέψη, με τη φαντασία και με τη βούληση και με τη λογική, θα ξαναζήσει ο νέος τον βαρύ, όμως νικηφόρο αγώνα του ανθρώπου πάνω στη γη.
Όμως έξω από την επιστήμη υπάρχει κι' ένας άλλος, πολύ πιο μεγάλος αντικειμενικός δεσμός που δένει το μαθητή με το δάσκαλο: η αγάπη της πατρίδας. Η επιστήμη έχει αλήθεια διεθνικό χαρακτήρα. Και όμως! Δεν μπορεί να δουλέψει κανείς για την ανθρωπότητα παρά μόνο με το να δουλέψει για την πατρίδα του. Όχι μόνο γιατί στις θεωρητικές ιδιαίτερα επιστήμες η ιδιοσυστασία ενός λαού βάζει δυνατή τη σφραγίδα της πάνω στην πνευματική δημιουργία· και στις εφαρμοσμένες ο επιστήμονας είναι δεμένος με τον τόπο του αξεχώριστα.
Με αυτή την κοινή θερμή αγάπη στη μεγάλη ελληνική πατρίδα ο δάσκαλος και ο μαθητής θα κατορθώσουν σιγά σιγά να βαθύνουν και το νόημα της φιλοπατρίας. Εδώ θα μου επιτρέψετε μια παραδοξολογία, που δυστυχώς δεν είναι παραδοξολογία: οι Έλληνες αγαπούμε την Ελλάδα, όμως τους Έλληνες δεν τους αγαπούμε όσο τούς αξίζει. Είμαστε πιο πολύ ελλαδολάτρες και λιγότερο ελληνολάτρες [...].
Για να ξαναγυρίσουμε όμως στο δάσκαλο και στο μαθητή: η αγάπη της πατρίδας και το βαρύ χρέος μπροστά της είναι ο δεύτερος λόγος που κάνει το δάσκαλο να στέκει αυστηρός μπροστά στο νέο... Μέσα σ' αυτή την αμοιβαία σχέση αγάπης και αυστηρότητας περνούν τα χρόνια της κοινής προσπάθειας, κι' όταν φτάσει η ώρα του χωρισμού, ο ώριμος προπέμπει τον νέο στη ζωή με την ευχή να γίνει κάποτε καλύτερός του. Πέρα από την επιθυμία που έχει ο παιδευτής να καλλιεργήσει την επιστήμη του ο ίδιος, πολύ πιο μεγάλη ικανοποίηση νιώθει, όταν βλέπει πως ο μαθητής του κατόρθωσε να τον ξεπεράσει. Γιατί τα έθνη προκόβουν, όταν στην ατέρμονη αυτή λαμπαδηφορία η φλόγα της λαμπάδας στο κάθε νεότερο χέρι φουντώνει όλο και πιο πολύ.
"Μου είχες δώσει γνώσεις πολλές αλήθεια. Όμως αυτές δεν είχαν και τόση σημασία. Θα μπορούσα να τις βρω και σε βιβλία πολύ σοφότερά σου. Αυτό που με κάνει να μη σε ξεχνώ είναι κάτι άλλο: είναι η πίστη και η αγάπη στον άνθρωπο που κατόρθωσες να στηρίξεις μέσα μου. Κοντεύω κι' εγώ να γεράσω, και όμως εξακολουθώ να πιστεύω στην αξία και στην καλοσύνη του ανθρώπου. Η πείρα της ζωής είναι αλήθεια πικρή, μα μέσα μου ζει δυνατό το όραμα ενός ανθρώπου ανώτερου. Είναι αλήθεια πως πολλές φορές βρέθηκα αδύνατος και τον άνθρωπο αυτόν τον ανώτερο τον επρόδωκα ο ίδιος εγώ· πολλές φορές είδα να τον προδίνουν και οι άλλοι γύρω μου. Υπόφερα και τις δυο φορές, περισσότερο όταν τον είχα προδώσει εγώ. Εσυχώρεσα πιο δύσκολα τον εαυτό μου απ' ό,τι τους άλλους. Και όμως δεν έπαψα να ζητώ πολλά από τους άλλους, και προπαντός από τον εαυτό μου. Οι περιπέτειες μέσα στους ανθρώπους δεν μ' έκαναν να χάσω την πίστη μου στην ιδέα του ανθρώπου. Πάντα ζήτησα να συμμορφώσω τη ζωή μου όχι με το τι γίνεται στον κόσμο, αλλά με το τι πρέπει να γίνεται. Κι' ακόμα γύρεψα πάντα να ιδώ στο διπλανό μου το καλό που έκρυβε η ψυχή του και τον αγώνα του να νικήσει τον πειρασμό του κακού.
Έτσι νομίζω πως μένω ο νικητής της ζωής και όχι ο νικημένος της, έτσι μόνο μπορώ να πω πως τη ζωή την κυβέρνησα εγώ και δεν άφησα να με κυβερνήσει εκείνη. Και αν καμιά φορά η δοκιμασία της ζωής ήταν μεγάλη και ο πειρασμός του κακού πολύ δυνατός, με κράτησε η σκέψη πως αν άφηνα να παρασυρθώ, δε θα είχα πια το δικαίωμα να σφίξω το χέρι του παλιού μου δασκάλου κοιτάζοντάς τον στα μάτια, όπως τώρα!"
Με την ελπίδα ότι κάποτε θα χαρεί μια τέτοια στιγμή προπέμπει ο δάσκαλος τον νέο μέσα στη ζωή. Και από την άλλη κιόλας μέρα τον νιώθει πλάι του, παραστάτη στον κοινόν αγώνα, παραστάτη στο χρέος που έχουμε όλοι μας: σαν άτομα πρώτα καθένας μας στον ιδιαίτερο κύκλο της δράσης τους, σαν πολίτες ύστερα κάτω από την προσταγή της ελληνικής πατρίδας, σαν άνθρωποι τέλος κάτω από το μάτι του θεού.
Έκφραση Έκθεση (Γ Λυκείου), Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία
Dj.M
@ Εύκολα θα σκεφτεί κανείς ότι σήμερα όλα όσα λέει ο Κακριδής παραπάνω είναι άτοπα και άκυρα για τη σημερινή εποχή, καθώς δάσκαλοι και μαθητές είναι αδιάφοροι.
Μέσα από την εμπειρία μου θα σημείωνα πως μπορεί να φαίνεται έτσι ή να ισχύει για ένα σημαντικό αριθμό εκπαιδευτικών, όμως υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που αγαπούν αυτό που έχουν αναλάβει να κάνουν και το τιμούν με το παραπάνω. Αυτοί δε φαίνονται ποτέ και δε το ζητούν άλλωστε.
Όσο για τους μαθητές, διψούν να βρεθεί δάσκαλος κάθε βαθμίδας για να τους εμπνεύσει, ναι, ίσως πολύ περισσότερο σήμερα, που έχουν να παλέψουν την ανίκητη βλακεία και χυδαιότητα γύρω τους. Και το λέω με απόλυτη γνώση της κατάστασης.
Παρά το γενικά αδιάφορο κλίμα και την παρακμή αυτής της σχέσης Γλαύκη μου, οφείλω να πω ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί σε πολλές βαθμίδες που θα δώσουν την ψυχή τους αλλά και θα ξεπεράσουν αυτό το στυγνό "επαγγελματικό" ρόλο μέσα στην εκπαίδευση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤυχεροί εκείνοι που θα βιώσουν αυτή τη ζεστή σχέση.
Καλησπέρα κορίτσι μου και καλή επιστροφή στους κανονικούς ρυθμούς.
Ίσως αυτοί οι εκπαιδευτικοί μόνο με το παράδειγμά τους και όχι με πολλά λόγια μπορούν να επηρεάσουν μέρος από τους υπόλοιπους. Και ευτυχώς ως ένα βαθμό γίνεται. Από τίποτα καλό είναι κι αυτό...
ΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ.
Να είσαι καλά!
🌺🎄Περασα να ευχηθω ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ με υγεια και ολα τα καλα στο σπιτι σου 🎄🌹Σιγουρα υπαρχουν εκπαιδευτικοι που δινουν την ψυχη τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή χρονιά και σε σένα εύχομαι!
ΔιαγραφήΝα πάνε όλα κατά πώς επιθυμείς!
Σ' ευχαριστώ πολύ!
Καλή συνέχεια!
Τον λόγο αυτό τον είχα διαβάσει.Επειδή όπως σου είχα ξανα γράψει κάποια στιγμή στην ζωή μου αποφάσισα να κάνω ένα βήμα για μένα και ετσι πήγα στην ψυχολόγο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαζί της ψάξαμε αρκετά θέματα δικά μου και ένα από αυτά,το πρώτο ήταν τα παιδικά μου χρόνια.Πως πέρασα τότε και ως παιδί αλλά και ως μαθητής.
Οι γονείς θεώρησαν σωστό να μου δώσουν εφόδια για την ζωή μου και έτσι με έβαλαν σε ιδιωτικό σχολείο.Πολύ αυστηρό για τα τότε δεδομένα.Αλλά και πολύ καλό ως προς το θέμα μόρφωσης.
Οι καθηγητές μου ήταν πραγματικά καλοί αλλά οι αρχές του σχολείου ήταν τέτοιες που δεν άφηναν τους καθηγητές να έρθουν πιο κοντά με εμάς.
Υπήρχαν βέβαια κάποιοι που ήταν πάντα κοντά μας.Εβλεπαν τα πράγματα από άλλη οπτική γωνία.
Τέλος πάντων.Αυτό που πιστεύω είναι ότι η αλήθεια βρίσκεται κάπου στην μέση.
Εάν θέλουμε τα νεα παιδιά να έχουν μέλλον αλλά και σωστή μόρφωση θα πρέπει κατά την γνωμη μου να αλλάξουν πολλά θέματα.
Εσύ νομίζω γνωρίζεις καλύτερα.
Σου στέλνω ένα άρθρο που διάβασα το καλοκαίρι τυχαία.Είναι μια διαφορετική άποψη που εχει σχέση με τα σχολεία,την εκπαίδευση και την εργασία.
https://www.euro2day.gr/specials/opinions/article/1560314/h-agnosth-lexh-kathhkon-kai-h-paragogh-tempelhdon.html
Για το σχόλιο που έκανα πριν χωρίς να βάλω όνομα.(Dj.M)
ΑπάντησηΔιαγραφήΜουσικές επιλογές σήμερα
https://www.youtube.com/watch?v=sYnpVAGhKQQ
https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U
Καλημέρα
ΔιαγραφήΟ Κακριδής μιλά στο πλαίσιο μιας άλλης εποχής και αναφέρεται στο ιδανικό. Λέει όμως αλήθειες.
Ο Καργάκος λέει την σκληρή αλήθεια της σημερινής πραγματικότητας. Πικρά όσα σημειώνει, όμως με λύπη μου συμφωνώ από την αρχή μέχρι το τέλος. Έχω γράψει διάφορα κατά καιρούς για την ελληνική πραγματικότητα με σκληρό τρόπο αντίστοιχα. Μας αρέσει, δε μας αρέσει σε μεγάλο βαθμό έτσι είναι η κατάσταση. Η περίοδος της κρίσης έφερε κάποιες αλλαγές και προσγείωσε τις σκέψεις, όμως δεν είναι εύκολη η μετάβαση σε έναν άλλο τρόπο σκέψης και πολύ περισσότερο ζωής έπειτα από τόσα πολλά χρόνια καθήλωσης στο εύκολο, το άμεσο, ίσως στο τίποτα...
Χαίρομαι που το παρέθεσες εδώ. Αξίζει να διαβαστεί. Κι αν δεν αρέσει, ας μπουν σε δεύτερες και τρίτες σκέψεις όποιοι διαφωνήσουν ή θυμώσουν κιόλας.
Η κόρη μου δίνει φέτος πανελλαδικές, οπότε τα δύο τελευταία χρόνια είχαμε μπει πολλές φορές σε συζητήσεις για το τι θα κάνει στην πορεία. Η απόφαση είναι δική της. Μέσα από πολλά που είδαμε παρέα και ακούγοντας προσεχτικά τις ανησυχίες της, μία από τις προτάσεις μου ήταν να ασχοληθεί με τον αγροτικό τομέα, κάνοντας και σπουδές σχετικές. Δεν ήταν αρνητική, διότι είναι αρκετά προσγειωμένη και ευτυχώς δε θεωρεί καμιά δουλειά ντροπή. Γνωρίζει ότι ο τόπος μας πάσχει στο κομμάτι της παραγωγής, και όχι μόνο. Τελικά, αποφάσισε κάτι άλλο που απαιτεί πολύ κόπο μα και προσφορά στον άνθρωπο. Την αφήσαμε να δοκιμαστεί, παρόλο που μας εξέπληξε με αυτό που επέλεξε. Δική της η απόφαση και η ευθύνη.
Έτσι κι αλλιώς όλα είναι ανοιχτά... και έτσι θα έπρεπε να είναι για όλα τα παιδιά.
Ως προς το ότι είναι αναγκαίο να αλλάξουν πολλά στην παιδεία και στην εκπαιδευτική πολιτική της χώρας είναι σίγουρο, όμως δεν το βλέπω να γίνεται, γιατί έχουμε μάθει στο πρόχειρο, στο μικροσυμφέρον ή όπου μας πουν τα μεγαλοσυμφέροντα.
Άσε, μην ξύνουμε πληγές... Είμαστε ανόητοι. Υπάρχουν άνθρωποι που ξεχωρίζουν, κοπιάζουν και είναι συνειδητοποιημένοι, μα χάνονται στο πλήθος. Είμαστε δυστυχώς σκόρπιοι και δεν ενώνουμε τις δυνάμεις μας για το κοινό καλό, παρά μόνο όταν φτάνει ο κόμπος στο χτένι, αν και εκεί πάλι κάποια στιγμή βρίσκουμε λόγους να συγκρουστούμε και να διαλυθούμε. Δεν το λέω εγώ μα η Ιστορία του τόπου μας.
Όσα κι αν ειπώθηκαν παραπάνω ή αναφέρει το πολύ καλό άρθρο που έστειλες, πιστεύω στα νέα παιδιά. Η πορεία θα το δείξει κι ας αργήσουν να φανούν αποτελέσματα.
Αλίμονο ως εκπαιδευτικός να μην το αισθανόμουν αυτό. Εδώ έχει απόλυτο δίκιο ο Κακριδής μες όσα λέει. Από κάπου πρέπει να αρχίζουν όλα. Ο δάσκαλος έχει στο χέρι του δύναμη και απαραίτητο πολύ περισσότερο σήμερα να τη αξιοποιήσει μόνο για το καλό και την πρόοδο.
Μπορούμε να πούμε πάρα πολλά, διότι το θέμα είναι σοβαρό και οι ανησυχίες για το μέλλον πολύ μεγάλες. Όμως διακόπτω, μια και μέσα από εδώ είναι κάπως κουραστικό να γίνεται μια τέτοια κουβέντα.
Σ' ευχαριστώ για τις μουσικές επιλογές! Εξαιρετικές και εύστοχες, όπως και της προηγούμενης ανάρτησης, οι οποίες με προβλημάτισαν αρκετά.
Αργότερα ίσως επανέλθω με κάποιο μουσικό κομμάτι, γιατί τώρα δεν έχω άλλο χρόνο.
Να είσαι καλά!
Το μουσικό κομμάτι που υποσχέθηκα:
Διαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=vgX2EAdvFyw
Καλό βράδυ.
Καλησπέρα.Την Nina Simone την λατρεύω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣου στέλνω 2 Ιταλικά τραγούδια που μου αρέσουν.
https://www.youtube.com/watch?v=OhvHlzpPWZI
https://www.youtube.com/watch?v=U9tX8dzF27g
ΥΓ: Δεν έχω πρόβλημα εάν θέλεις να επιλέγεις τα τραγούδια που σου εχω στείλει χωρις να γράφεις το όνομα μου.(Dj.M)
Το δεύτερο μου το έχεις στείλει ξανά στα αγγλικά.
ΔιαγραφήΚαι τα δύο είναι ιδιαίτερα.
Δες τη μεταφορά τους στα ελληνικά και των δύο σε στίχους όμως της Νικολακοπούλου:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=102&v=lwQ0YQko0HQ&feature=emb_logo
(το λατρεύω)
https://www.youtube.com/watch?v=1Z5jtmSsMDc
Σε όποια γλώσσα και με όποιους στίχους είναι πολύ όμορφα τραγούδια!
Σ' ευχαριστώ!
Υ.Γ.: Αν δε σε πειράζει θα κρατήσω την αναφορά στο όνομά σου. Αν σε ενοχλεί, φυσικά και το σταματώ. Να είσαι ειλικρινής.
https://www.e-radio.gr/Imagine-897-Thessaloniki-i762/live
ΑπάντησηΔιαγραφήΛες να το ακούσω τώρα;
ΔιαγραφήΤο λέω γιατί μου έχεις ήδη προτείνει το ραδιοφωνικό πρόγραμμα.
Καλησπέρα.
ΔιαγραφήΠάντα μου άρεσε να ακούω μουσική.Γιαυτό και για πολλά χρόνια έπαιζα μουσική ως Dj.Όταν άρχισα να δουλεύω σε αυτή την δουλειά παίζαμε με δίσκους(βινύλια).Τότε όσοι ψάχναμε λίγο παραπάνω είχαμε καλύτερο μισθό.
Τώρα επειδή τα πράγματα έχουν αλλάξει με την τεχνολογία όλοι μπορούν να ακούσουν όποτε θέλουν ότι θέλουν.Απο webradios μέχρι mp3.
Για να μην σε κουράζω ,θα σου πω ότι χαίρομαι να βλέπω τις επιλογές μου στο blog σου αλλά θα ήθελα να μην βάζεις όνομα.
Μου αρέσει να μοιράζομαι τις όποιες μουσικές γνώσεις έχω με εσάς.Να ακούμε και κάτι διαφορετικό που δεν ακούμε από τα ραδιόφωνα.
(Dj.M)
ΥΓ : Και ένα τραγούδι που το άκουσα σε ένα café.Μου άρεσε και το έψαξα.
https://www.youtube.com/watch?v=fPn8kTfzF_s
Σεβαστή η επιθυμία σου για τη μη υπογραφή των επιλογών σου. Δεν το θεωρούσα σωστό, αφού δεν είναι δικές μου επιλογές, όμως δεν υπάρχει θέμα, εφόσον έτσι το θες. Η άμεση συνέχεια των αναρτήσεων θα έχει δικές μου επιλογές και στην πορεία από όσα μου έχεις στείλει, διότι μου αρέσουν πολύ (και πάντα εξαρτάται από τη διάθεση και την έμπνευση που μου δίνουν).
ΔιαγραφήΥ.Γ.: Το τελευταίο που έστειλες το έχω ακούσει και είναι στυλάτο. Και φυσικά πάντα η γυναίκα έχει τον δικό της τρόπο, όπως λέει η τραγουδίστρια.
Για να γελάσεις:
https://www.youtube.com/watch?v=3KFvoDDs0XM
Καλημέρα.
ΔιαγραφήRoy Orbinson.Γνώρισε μεγάλη επιτυχία με αυτό το τραγούδι.
Η μουσική έχει το τρόπο να σου αλλάζει την διάθεση.Πάντα.
Όταν είμαι στο γραφείο και μπορώ ακούω πάντα μουσική.
Κυρίως το μεσημέρι.Απο τις 14:00 - 17:00 καθημερινές https://www.e-radio.gr/Imagine-897-Thessaloniki-i762/live
Μια από τις καλύτερες εκπομπές του Ελληνικού ραδιοφώνου.Κατα την άποψη μου.
Σήμερα στο σπίτι λόγω κούρασης.Πολλές ώρες εργασίας 2 μέρες.Απο τις 7 το πρωι εως τις 22:00.
ΔιαγραφήΜε αγχος και τρέξιμο.
Ακούγα μουσική πριν λίγο και θυμήθηκα ένα τραγούδι της αγαπημένης Melody Gardot.(Έχει μεγάλη εισαγωγή.Περίπου 2 λεπτά).
https://www.youtube.com/watch?v=gOwoE8XtPFU
Όπως και αυτό :
https://www.youtube.com/watch?v=u_4i_muIkKo
Καλησπέρα
ΔιαγραφήΜόλις βρω χρόνο, θα ακούσω το πρόγραμμα που προτείνεις. Σήμερα δεν θα προλάβω, όμως θα προσπαθήσω αύριο. Συνήθως τέτοια ώρα κάνω ένα διάλειμμα επιστρέφοντας από την εργασία μου, ώστε να συνεχίσω όσα με περιμένουν. Ευτυχώς αυτή η εβδομάδα είναι χαλαρή ακόμα, γιατί από την επόμενη φορτσάρουμε...
Πάλι καλά που βρήκες χρόνο τις δύο προηγούμενες μέρες με τόσο τρέξιμο στη δουλειά σου να γράψεις κι εδώ! Είναι κάτι που δε θα μπορούσα να το κάνω σε καμία δουλειά και δε συζητώ για το σχολείο! Κάνω απόλυτο focus :))
Ως προς τα τραγούδια...
Το πρώτο δεν το είχα ακούσει. Το δεύτερο το γνωρίζω και μου άρεσε περισσότερο.
Ευχαριστώ!
Γλαυκη μου περασα να σου αφησω ευχες για μια καινουργια χρονια με υγεια και αγαπη..με περισσοτερη παιδεία στην χωρα μας..
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπαρχουν δάσκαλοι που κανουν την διαφορα αλλα ειναι τοσο λιγοι κοριτσι μου..μακαρι να αλλαξουν τα πραγματα και σε αυτον τον τομεα που ειναι ο ουσιώδης...
Σου ευχομαι τα καλύτερα.. Γλαύκη μου..καλή χρονια.. 😀
Ρούλα μου, Εύχομαι τα καλύτερα για σένα και την οικογένειά σου!
ΔιαγραφήΥγεία πρώτα, διότι δεν είναι αυτονόητη, αγάπη και τρυφερές στιγμές με όσους αγαπάς!
Δυστυχώς, η παιδεία στον τόπο μας έχει πολύ δρόμο μπροστά της... Όσοι αντέχουμε το παλεύουμε να την κάνουμε πιο όμορφη με την ευρεία έννοια του όρου.
Φιλιά πολλά και καλή χρονιά!
Facebook: Steve Chois. Ενδιαφέρον!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ. Να είσαι καλά.
Διαγραφή