Ένα κείμενο με πολλαπλές αναγνώσεις - αναγνωρίσεις σήμερα, πέρα από αυτό στο οποίο αναφέρεται ο συγγραφέας (τις συνεδριάσεις του ΚΚΕ τη δεκαετία του '50). Η επιθυμία, η ανάγκη του ανθρώπου για φυγή και παράλληλα ο φόβος και η εμπειρία της "αιχμαλωσίας" από συνήθειες, εξαρτήσεις, ιδεολογίες, αδράνειες, πάθη, από ό,τι δεν του ταιριάζει πια, από οτιδήποτε βιώνει ως "δεσμά" του, ίσως τελικά από τον ίδιο του τον εαυτό.
Στρέφει την πλάτη του σ' αυτό "το κομμάτι μεσημέρι" που φαίνεται έξω "από την ορθάνοιχτη πόρτα", μένοντας μετέωρος ανάμεσα στον βηματισμό προς τη φυγή και την ακινησία του σώματος.
Ως πότε;
Μπορεί για πάντα.
Θλιβερό;
Μια αλήθεια.
Η σύσκεψη
Η σύσκεψη συνεχίζονταν...
Ήτανε δύσκολο να καθορίσει το χρόνο της έναρξης, αν είχε αρχίσει εδώ και δέκα λεπτά, πριν δέκα μέρες ή πριν δέκα χρόνια. Ακόμα αμφέβαλε αν υπήρχε κάποια αρχή, ένα συγκεκριμένο σημείο εκκίνησης, αφού ολοένα και περισσότερο ένιωθε πως δεν υπήρχε ένα τέλος.
Η σύσκεψη συνεχίζοταν, ένα ποτάμι χωρίς εκβολές και πηγές. Ο ίδιος δεν ένιωθε σα σταγόνα που ξεκίνησε από την αρχή για να φτάσει στο τέρμα. Είχε την επίμονη αίσθηση ότι βρίσκεται έξω απ’ το ρεύμα, στην άκρη της κοίτης, στο ίδιο πάντα σημείο και βλέπει διαρκώς να κυλάει.
Είχε συναίσθηση ότι παίρνει μέρος στη σύσκεψη μόνο από τη συνέχιση της διαδικασίας με τους εναλλασσόμενους ομιλητές, τις καθιερωμένες χειρονομίες, τον τρόπο που ανοίγαν το στόμα και άρθρωναν τις λέξεις. Πρόσωπα, χέρια, χείλη και λόγια όλα γνωστά, τόσο γνωστά, κυρίως τα λόγια, κουρντισμένα σ’ ένα κραυγαλέο ανυπόφορο τόνο (Κι εγώ με τη στεντόρεια φωνή μου), που δεν είχαν καμιά σχέση με την κοινή ομιλία για το ψωμί και τον έρωτα, για τη ζωή και το θάνατο, κουρντισμένα όλα σε μια σειρά και μια τάξη (κι εγώ με τη σειρά μου...), αυτά τ’ ακατανόητα λόγια που η μνήμη τ’ απόδιωχνε σα φορτίο αβάσταχτο.
Η σύσκεψη συνεχίζονταν, μια πλάκα για χιλιοστή φορά στο πικάπ, μια κόρνα αυτοκινήτου που κόλλησε και που κανένας δεν νοιάζονταν να σταματήσει αυτός ο άχρηστος θόρυβος....
Ένα λεωφορείο που πήγαινε... Αυτός στριμώχνοντας μπήκε, όταν ξαφνικά η πόρτα έκλεισε κι έπιασε στην άκρη το μανίκι της καμπαρντίνας. Δοκίμασε μαλακά να το τραβήξει και κατάλαβε πως είχε γαντζώσει σε κάποιο καρφάκι. Μπορούσε όμως να περιμένει μέχρι την επόμενη στάση. Θ’ άνοιγε η πόρτα και θα ελευθέρωνε το μανίκι χωρίς αβαρίες. Ήταν υπόθεση ενός, δύο λεπτών το πολύ. Θα το άντεχε; Δυο λεπτά το πολύ υπομονής. Τράβηξε απότομα το χέρι αδιαφορώντας για το οποιοδήποτε σχίσιμο. Δεν μπορούσε να περιμένει, δεν μπορούσε να νιώθει αιχμάλωτος, έστω για λίγο, μιας πόρτας...
Τώρα γιατί παρακολουθούσε αυτή την ατελείωτη σύσκεψη; Γιατί να αισθάνεται αιχμάλωτος για μήνες, για χρόνια, μιας πόρτας και μάλιστα ορθάνοιχτης; Βέβαια μπορεί να ’ταν κλειστά τα παράθυρα, βουλωμένες οι χαραμάδες κι οι τρύπες, αλλά η πόρτα έχασκε ορθάνοιχτη. Φαίνοταν από κει που καθόταν φαρδιά, μεγάλη και εύκολη. Θα σηκώνοταν ήσυχα ήσυχα, θα περνούσε απαρατήρητος ανάμεσα απ’ τους ακροατές με τα πεσμένα βλέφαρα και τις ξαναμμένες παλάμες, μια και χρόνια ήταν απών, από τη σύσκεψη, αφού όλοι απουσίαζαν, αφού κανέναν από τους ομιλητές δεν κατανοούσε, θα περνούσε την πόρτα και φορώντας την καπαρντίνα ανεμπόδιστα με την ομπρέλα και το καπέλο στο χέρι, θ’ αναχωρούσε χωρίς χαιρετούρες.
Μπορεί έξω να ήταν καλοκαίρι και να μη χρειαζόταν η ομπρέλα...
Από την ορθάνοιχτη πόρτα φαινόταν ένα κομμάτι μεσημέρι κι ακούγοταν το μονότονο τραγούδι του τζίτζικα. Ο φύλακας κοιμόταν. Κοιμόταν βαθιά στην καρέκλα, με πεσμένα τα βλέφαρα, με σταυρωμένα τα χέρια σα να ’ταν νεκρός, σα να μην υπήρχε δίπλα στην πόρτα. Μπορούσε να κάνει δυο βήματα και να βρεθεί έξω για ένα λεπτό, για μια ώρα, για πάντα ύστερα από είκοσι χρόνια φυλάκιση, αρκεί να δρασκελούσε την πόρτα, αρκεί να τολμούσε, αρκεί να το ήθελε, αρκεί... Χωρίς δισταγμό έστριψε για το αρχιφυλακείο που τον είχαν καλέσει...
Τώρα τον είχε καλέσει ο Πρόεδρος, δίνοντάς του το λόγο να πει κι αυτός τις σκέψεις του, συνεχίζοντας τη σύσκεψη. Δεν μπορούσε να φύγει, δεν έπρεπε να φύγει. Για να συνεχίσει «κι αυτός με τη σειρά του» τη σύσκεψη, άρχισε να μιλάει με τον ίδιο ρυθμό που μίλησαν οι άλλοι, στον ίδιο τόνο φωνής, με τις ίδιες κινήσεις.
Η σύσκεψη συνεχίζοταν...
Μάριος Χάκκας 1979 (131-133)
Λογοτεχνία Γ΄ Γενικού Λυκείου
Ή... μήπως υπάρχει ελπίδα, "καλέ μου άνθρωπε";
Καλησπέρα Γλαύκη μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα και ένα κείμενο που, ας το πω, έλειπε από τη συλλογή και την προσέγγισή σου. Ένα κείμενο, μια περισυλλογή με έντονο τον πολιτικό χαρακτήρα.
Δεν μπορώ να καταλάβω τι ακριβώς θέλει να κάνει ο ήρωάς μας. Το πρόσωπο στην περιγραφεί είναι τρίτο, συνεπώς αναφερόμαστε στις προθέσεις και στη δράση του. Στα δικά του "θέλω".
Υπάρχει μια ηθελημένη (;) ασάφεια στις σκέψεις του. Τι ζητά. Τι τον ενοχλεί. Ποιος είναι ο χώρος δράσης.
Θέλω πολύ να μπω στη λογική και στη συνέχειά του, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον.
Περιμένω ίσως κάποια σου βοήθεια.
Στέλνω την καλησπέρα μου.
Θα σε βοηθούσε αν κοιτούσες πάλι την εισαγωγή που κάνω στο κείμενο:
Διαγραφή" Ένα κείμενο με πολλαπλές αναγνώσεις - αναγνωρίσεις σήμερα, πέρα από αυτό στο οποίο αναφέρεται ο συγγραφέας (τις συνεδριάσεις του ΚΚΕ τη δεκαετία του '50). Η επιθυμία, η ανάγκη του ανθρώπου για φυγή και παράλληλα ο φόβος και η εμπειρία της "αιχμαλωσίας" από συνήθειες, εξαρτήσεις, ιδεολογίες, αδράνειες, πάθη, από ό,τι δεν του ταιριάζει πια, από οτιδήποτε βιώνει ως "δεσμά" του, ίσως τελικά από τον ίδιο του τον εαυτό.
Στρέφει την πλάτη του σ' αυτό "το κομμάτι μεσημέρι" που φαίνεται έξω "από την ορθάνοιχτη πόρτα", μένοντας μετέωρος ανάμεσα στον βηματισμό προς τη φυγή και την ακινησία του σώματος.
Ως πότε;
Μπορεί για πάντα.
Θλιβερό;
Μια αλήθεια."
Ο συγγραφέας αναφέρεται μόνο στην πολιτική και το δίλημμά του σε σχέση με το κόμμα του οποίου ήταν μέλος. Προβάλλει την εσωτερική του αναζήτηση σχετικά με τη διαφορά που έχει να είναι κανείς ελεύθερος να έχει την προσωπική του πολιτική θέση και άποψη με το να είναι τυφλός ακόλουθος ενός κόμματος.
Φυσικά, δεν στάθηκα σε αυτό, μια και το κείμενο δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών αναγνώσεων για τον άνθρωπο και το δίλημμά του να βρει τη δύναμη να φύγει από εκεί που αισθάνεται δέσμιος και δεν το πράττει λόγω συνήθειας, φόβου, ταυτότητας και άλλα που αναφέρονται παραπάνω.
Η συζήτηση που μπορεί να ανοίξει πάνω σε όσα γράφει είναι πολυδιάστατη, αρκεί να έχει κανείς κέφι να την κάνει. Αποτελεί θέμα πολύ σημαντικό για τη σημερινή εποχή, γι' αυτό και το ανάρτησα.
Με πολλαπλές αναγνώσεις, όπως το λες κι εσύ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικά, με μετέφερε στο μύθο του "Σπηλαίου" στην Πολιτεία του Πλάτωνα. Η έξοδος προς τον "ήλιο", είναι διαχρονικά μια επίπονη και συνήθως ατελέσφορη προσπάθεια.
Υπάρχει άραγε ελπίδα "Καλέ μου άνθρωπε;"
Ναι, έχεις δίκιο, διότι είναι συναφές.
ΔιαγραφήΤο ζήτημα είναι του ποιος αποφασίζει να την κάνει αυτή την προσπάθεια; Ίσως και να μην τον απασχολεί καν να το ψάξει. Μήπως επίσης είναι ευτυχής στη μακαριότητά του;
Δυστυχώς, όσοι ψάχνονται, μιλούν, αντιδρούν είναι οι ταλαίπωροι, καθώς αυτοί είναι που την πληρώνουν πάντα. Αν σκέφτεσαι και μιλάς είσαι ενοχλητικός και το σύστημα δε σε χρειάζεται. Ίσα-ίσα το εμποδίζεις. Πρέπει να λες μόνο όσα θέλουν ν' ακούσουν και τίποτε παραπάνω.
Όσο για την ελπίδα, δεν μπορώ να απαντήσω αυτή τη στιγμή, διότι τα βλέπω όλα μαύρα σε αυτή την φάση για πολλούς λόγους.
🌟Πέρασα να ευχηθω καλό μηνα να εχουμε με υγεια και χαρες!!!Ειχα λιγο καιρο να ερθω απο εδω.🌟
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό μήνα και για σένα εύχομαι!
ΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ για την χαρούμενη επίσκεψή σου! Ήταν μια μικρή ανάσα!