Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

"Η νύχτα δίψασε για ίσκιους"


Τραγούδι 

Η νύχτα δίψασε για ίσκιους
για χείλη δίψασε η πηγή
στενάζει ο άνεμος στα φύλλα
κι είναι η σελήνη μοναχή.

Μα εγώ διψώ για ένα τραγούδι
να φτάνει ως τους ουρανούς
δίχως φεγγάρια δίχως κρίνους
και δίχως έρωτες νεκρούς.

Ένα τραγούδι όλο γαλήνη
ένα τραγούδι φωτεινό
παρθένο από την αγωνία
κι από τη θλίψη ορφανό.

Η νύχτα δίψασε για ίσκιους
για χείλη δίψασε η πηγή
μα εγώ διψώ για ένα τραγούδι
να φτάνει μέσα στη ψυχή.


Όταν στον έρωτα συνυπάρχουν η χαρά και η μελαγχολία, τότε συναντάμε την ποίηση του Λόρκα για το ερωτικό πάθος, το οποίο είναι ταυτισμένο με τον αισθησιασμό - χωρίς χυδαιότητα, εκφράζοντας πάντα το ανεκπλήρωτο.

Μια σταγόνα από το σπουδαίο έργο του Ισπανού ποιητή και θεατρικού συγγραφέα, που υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες μορφές της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Μέσα στο ρεύμα της  ευρωπαϊκής avant-garde θεωρείται ο ανανεωτής του ποιητικού και θεατρικού λόγου του 20ου αιώνα.



Άλλη μία απόδοση του ίδιου τραγουδιού, που μου αρέσει ίσως λίγο παραπάνω, αν και η πρώτη είναι και η αρχική μελοποίηση και απόδοσή του από τον Μίνωα Θεοχάρη.




 Και λίγο άρωμα από τον εκπληκτικό "Ματωμένο γάμο"...

"Και τι κέρδισα γω με την περηφάνια μου που σε παράτησα να αγρυπνάς νύχτες και νύχτες ολάκερες χωρίς να σε βλέπω;
Τίποτα. Κέρδισα μόνο τη φωτιά που φούντωσε μεγαλύτερη μέσα μου.
Εσύ θαρρείς πως ο καιρός μπορεί να γιάνει, και τα ντουβάρια να κρύψουν πίσω τους τον καημό, μα είναι ψέμματα. Σα φτάσει το μαχαίρι στο κόκκαλο κανείς δεν μπορεί να το βγάλει."




@ Ο πίνακας του Γουναρόπουλου, πολύ αγαπημένου μου ζωγράφου, που με το ονερικό και λυρικό του έργο εισήγαγε την ελληνική ζωγραφική στο ρεύμα της avant-garde. 



 

8 σχόλια:

  1. Ποιητής του πάθους και της
    ελεύθερης σκέψης!!!!

    Καλημέρα Γλαύκη μου ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λόγοι για τους οποίους είχε άδικο τέλος από εκείνους που δεν άντεχαν αυτές του τις ιδιότητες...
      Την καλησπέρα μου, Ελένη!

      Διαγραφή
  2. Τα στοιχεία που συνυπάρχουν στον Λόρκα, στον ερωτισμό του, στο δράμα του, στον αξεπέραστο λυρισμό του είναι συγκλονιστικά. Μέγας δραματουργός και εκφραστής των πιο μύχιων πόθων των ανθρώπων. Εξαίρετη η επιλογή σου Γλαύκη. Χρόνια σου Πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εκφραστής τούτων των πόθων των ανθρώπων, αλλά και σε άλλα έργα του αποτύπωσε τον πόνο και τη δυστυχία της κοινωνίας της εποχής του.
      Μεγάλος κι εμπνευσμένος δημιουργός που άνοιξε νέους δρόμους στη νεότερη λογοτεχνία!
      Να είσαι καλά, Γιάννη μου!

      Διαγραφή
  3. Ο Λόρκα είναι αγαπημένος δημιουργός και δυστυχώς είχε ένα άδοξο τέλος, δολοφονημένος απ' το καθεστώς του Φράνκο και πεταμένος σε μια χωματερή μαζί με άλλους αγωνιστές. Οι στίχοι που διάλεξες είναι κορυφαίοι και τραγικά διαχρονικοί.
    Τις ευχές μου για τη σημερινή μέρα και την αγάπη μου♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όσοι δε συμφέρουν, διότι είναι ακριβοί κι επικίνδυνοι για οποιοδήποτε καθεστώς εξαφανίζονται σε χρόνο αστραπής και με προσβλητικό και απαξιωτικό εντελώς τρόπο. Τα σκουπίδια ξέρουν να πετούν στον δικό τους χώρο όποιον δεν εξυπηρετεί το σύστημα... Πάντα όμως!
      Σ' ευχαριστώ, Μαράκι μου, και με τη δική μου αγάπη!

      Διαγραφή
  4. Δεν μπορώ να... ξεφύγω από την πρώτη απόδοση, αλλά και η επόμενη είναι πραγματικά καλή.
    Αισθησιασμός χωρίς χυδαιότητα, όπως το γράφεις. Δυσεύρετος, για αυτό και πολύτιμος.
    Κι ένας λυρισμός που σε ταξιδεύει ως τα βάθη της καρδιάς.
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μου αρέσει που στάθηκες στη μουσική!
      Ναι, η πρώτη απόδοση είναι αυτή που περιλαμβάνει το CD που κυκλοφόρησε, όμως για μένα η δεύτερη βγάζει μεγαλύτερο πάθος. Το πρώτο είναι λίγο πιο επίπεδο, βέβαια πιθανόν αυτό να πλησιάζει περισσότερο στο ύφος του ποιητή.
      Έχω πάθει ένα ιδιαίτερο κόλλημα με τον λυρισμό τα τελευταία χρόνια... και στον τρόπο γραφής ακόμα και της δικής μου, αλλά και σε ό,τι έχει σχέση με τις μουσικές μου επιλογές...
      Σε φιλώ, Αλεξάνδρα μου!
      Να είσαι καλά

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.