Σάββατο 4 Απριλίου 2015

Για τους φίλους...


Χόρχε Λουίς Μπόρχες, «Ποίημα στους φίλους»

Δεν μπορώ να σου δώσω λύσεις
για όλα τα προβλήματα της ζωής σου,
ούτε έχω απαντήσεις
για τις αμφιβολίες και τους φόβους σου ˙
όμως μπορώ να σ’ ακούσω
και να τα μοιραστώ μαζί σου.



Δεν μπορώ ν’ αλλάξω
το παρελθόν ή το μέλλον σου.
Όμως όταν με χρειάζεσαι
θα είμαι εκεί μαζί σου.



Δεν μπορώ να αποτρέψω τα παραπατήματα σου.
Μόνο μπορώ να σου προσφέρω το χέρι μου
να κρατηθείς και να μη πέσεις.


Οι χαρές σου, οι θρίαμβοι και οι επιτυχίες σου
δεν είναι δικές μου.
Όμως ειλικρινά απολαμβάνω να σε βλέπω ευτυχισμένο.

Δεν μπορώ να περιορίσω μέσα σε όρια
αυτά που πρέπει να πραγματοποιήσεις,
όμως θα σου προσφέρω τον ελεύθερο χώρο
που χρειάζεσαι για να μεγαλουργήσεις.



Δεν μπορώ να αποτρέψω τις οδύνες σου
όταν κάποιες θλίψεις
σου σκίζουν την καρδιά,
όμως μπορώ να κλάψω μαζί σου
και να μαζέψω τα κομμάτια της
για να την φτιάξουμε ξανά πιο δυνατή.


Δεν μπορώ να σου πω ποιος είσαι
ούτε ποιος πρέπει να γίνεις.
Μόνο μπορώ
να σ' αγαπώ όπως είσαι
και να είμαι φίλος σου.



Αυτές τις μέρες σκεφτόμουν
τους φίλους μου και τις φίλες μου,
δεν ήσουν πάνω
ή κάτω ή στη μέση.

Δεν ήσουν πρώτος
ούτε τελευταίος στη λίστα.
Δεν ήσουν το νούμερο ένα ούτε το τελευταίο.



Να κοιμάσαι ευτυχισμένος.
Να εκπέμπεις αγάπη.
Να ξέρεις ότι είμαστε εδώ περαστικοί.

Ας βελτιώσουμε τις σχέσεις με τους άλλους.

Να αρπάζουμε τις ευκαιρίες.
Να ακούμε την καρδιά μας.
Να εκτιμούμε τη ζωή. 

 

Πάντως δεν έχω την αξίωση να είμαι
ο πρώτος, ο δεύτερος ή ο τρίτος
στη λίστα σου.

Μου αρκεί που με θέλεις για φίλο.
Ευχαριστώ που είμαι.

[πηγή: Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Ποιήματα, μετάφρ. Δ. Καλομοίρης , Ελληνικά Γράμματα, 1995 ]












10 σχόλια:

  1. Υπέροχη Ευανθία Ρεμπούτσικα για να πλαισιώσει έναν Μπόρχες, μαζί με τα βαρύνουσας σημασίας λόγια του... Το είχα αναρτήσει κι εγώ παλαιότερα, προσδοκώντας να υπάρχω κάπου μέσα στο ποίημα (πάντως δεν έχω την αξίωση να είμαι ο πρώτος, ο δεύτερος ή ο τρίτος
    στη λίστα σου..) κάτι το οποίο τείνω να πιστέψω... ;) Φιλιά πολλά και καλό σ/κ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις μπει στον κύκλο, εκεί που δεν υπάρχει σειρά...
      Οι φίλοι δεν φτιάχνουν λίστα!
      Σ' αγαπώ πολύ!

      Διαγραφή
  2. Στη σημερινή εποχή, τόσο ιδανικές φιλίες μάλλον θα δυσκολευτείς πολύ να βρεις.
    Αν συμβεί, θα είναι στις μικρές ηλικίες που τα αισθήματα είναι αγνά και άδολα.
    Το φανερώνει και η επιλογή σου στις φωτογραφίες!
    Αν τα έργα μας Γλαύκη μου, επιβεβαίωναν τα παραπάνω λόγια, ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος!
    Σε φιλώ και σου εύχομαι να έχεις υπέροχες πασχαλινές διακοπές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τον κόσμο και την ποιότητά του τη διαμορφώνουμε εμείς οι ίδιοι, οπότε θεωρώ ότι τις φιλίες που επιθυμούμε πρώτα εμείς τις πλάθουμε όπως μας αρέσουν. Προσφέρουμε με τον τρόπο που θέλουμε να μας προσφέρουν, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι περιμένουμε αντάλλαγμα. Θα έλεγα καλύτερα πως καθρεφτίζουμε ό,τι μας αρέσει να έχουμε. Αν δοκιμάσεις στην πράξη, έτσι συμβαίνει αποδεδειγμένα μέσα από την δική μου εμπειρία. Δεν περιμένουμε να μας έρθει τίποτε, αλλά το επιδιώκουμε.
      Γιατί να μην εξαρτάται από εμάς η σημερινή εποχή, αλλά θα πρέπει να εξακολουθούμε να την έχουμε αφημένη στα χέρια όσων αδιαφορούν και επιμένουν στην επιφάνεια;
      Φιλιά πολλά και όμορφες πασχαλινές διακοπές και σε σένα!!!

      Διαγραφή
  3. Διαφωνώ με τον... Μπόρχες! Πιστεύω ότι κάποια "δεν" ο φίλος τα μπορεί! Η φιλία δρα και προληπτικά και θεραπευτικά.
    Με φίλους καλούς να περάσεις το Πάσχα, Γλαύκη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαφωνείς με... τον Μπόρχες;;; Καλέ, δεν ντρέπεσαι;;;(φυσικά σε πειράζω...;-) )
      Πιστεύω αυτά τα δεν τα χρησιμοποιεί ο Μπόρχες, για να τονίσει την ελευθερία που είναι αναγκαίο να αισθανόμαστε πλάι στους φίλους. Δεν υποχρεώνεις κανέναν και για τίποτε, όμως είσαι εκεί πάντα, σεβόμενος την προσωπικότητα του φίλου. Αυτό είναι το ουσιαστικό στοιχείο της φιλίας!
      Κι εσύ, Αλεξάνδρα μου, να έχεις ήρεμες κι ευχάριστες μέρες γιορτής με όσους αγαπάς!

      Διαγραφή
  4. Η φιλία είναι από τις σπουδαιότερες αξίες στη ζωή...και ναι, ίσως ο πραγματικός φίλος να μπορεί να κάνει κάποια "δεν" όπως λέει και η Αλεξάνδρα!
    Φιλιά πολλά και καλή Κυριακή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένας φίλος με την στάση του μπορεί να σου αλλάξει εντελώς πλεύση στην ζωή μόνο με την παρουσία του ακόμη!
      Η φιλία είναι πολύ σημαντική για τον άνθρωπο, γιατί την επιλέγει ο ίδιος και αποδεικνύεται ανώτερη και από τις συγγενικές σχέσεις...
      Να είσαι καλά, Μαρία και εύχομαι να περάσεις όμορφα!

      Διαγραφή
  5. έτσι! Εγώ θα έρχομαι 3-3 να τις βλέπω! Τις αναρτήσεις σου! (δεν προλαβαίνω καρντιά μου!)
    Αχ οι φίλοι! Για μένα είναι οικογένεια! ( δεν μιλάω για τις παρέες ε; Ή ους γνωστούς. Φίλοι δεν είναι πολλοί αλλά εκείνοι που είναι είναι κομμάτι μου. Χρόνια τώρα! )
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αφού έρχεσαι, δεν έχω να πω τίποτα!!!
      Οι φίλοι δεν παρεξηγούν!!!
      Οι φίλοι είναι επίσης οικογένειά μας, μια και αποδεικνύεται από την στάση τους ότι ξεπερνούν πολλές φορές την εξ αίματος οικογένεια...
      Φιλιά και πάω να σε διαβάσω στα επόμενα :)))

      Διαγραφή

Σε ευχαριστώ που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις τις σκέψεις μου.